Zwaargewicht Unilever koploper in groene AEX

23 jul 2020, 11:59 Zakelijk
zwaargewicht unilever koploper in groene aex
De Europese aandelenbeurzen vertonen donderdag een stijgende lijn. Beleggers schoven de zorgen over het coronavirus aan de kant en trokken zich op aan een reeks beter dan verwachte kwartaalcijfers van grote Europese bedrijven. Op het Damrak vielen de resultaten van levensmiddelenconcern Unilever en industrieel toeleverancier Aalberts in de smaak.
De AEX-index op Beursplein 5 boekte rond het middaguur een winst van 1,1 procent op 578,96 punten. De MidKap klom 0,5 procent tot 779,14 punten. De beursgraadmeters in Londen, Parijs en Frankfurt dikten tot 0,7 procent aan.
Zwaargewicht Unilever (plus 7,7 procent) was koploper bij de Amsterdamse hoofdfondsen. Het was- en levensmiddelenconcern boekte afgelopen kwartaal meer omzet dan verwacht. Unilever kondigde tevens aan het merendeel van zijn theedivisie, met onder meer het merk Lipton, af te splitsen. Wel behoudt het bedrijf zijn thee-activiteiten in India en Indonesië en zijn belang in het samenwerkingsverband met PepsiCo voor Lipton-ijsthee.
RELX sloot de rij in de AEX met een min van 2,6 procent. De informatie- en dataleverancier zag de omzet in de eerste jaarhelft aanzienlijk dalen. Dat kwam vooral doordat de divisie voor vakbeurzen amper evenementen kon organiseren. Andere divisies van het moederbedrijf van uitgever Elsevier zagen de opbrengsten nog wel stijgen.
In de MidKap kreeg Aalberts er 4,7 procent bij. De industrieel toeleverancier boekte in de eerste jaarhelft beduidend minder omzet en winst als gevolg van de coronacrisis. Maar sinds de laatste week van mei constateert het bedrijf een herstel van orders en verkopen. Sligro verloor 1,1 procent bij de kleinere bedrijven. Het groothandelsbedrijf sloot het eerste halfjaar af met een nettoverlies vanwege de sluiting van de horecagelegenheden door het coronavirus.
In Parijs steeg STMicroelectronics 2,6 procent. De Europese chipmaker is positiever gestemd over dit jaar en schroefde zijn omzetprognose op. Het Franse reclamebureau Publicis maakte een koerssprong van 13 procent dankzij beter dan verwachte kwartaalcijfers.
Daimler won bijna 6 procent in Frankfurt. De eigenaar van Mercedes-Benz verwacht na zware verliezen in het tweede kwartaal het hele boekjaar toch met winst af te sluiten. In Zürich daalde Roche 2 procent. De Zwitserse farmaceut zag de winst in het eerste halfjaar dalen doordat patiënten tijdens de coronapandemie minder vaak een ziekenhuis of huisarts bezochten.
De euro was 1,1588 dollar waard tegen 1,1584 dollar een dag eerder. Een vat Amerikaanse olie kostte 0,9 procent meer op 42,27 dollar. Brentolie werd ook 0,9 procent duurder, op 44,70 dollar per vat.