De oude Zwitserse zakmessenfabrikant Victorinox is al wereldberoemd, maar wil de omzet op vliegvelden en in schepen gaan verdubbelen. Het bedrijf gaat zich daarom op de verkoop op cruiseschepen richten en meer activiteiten ontplooien op luchthavens, vooral in Azië. Dit heeft de baas, Carl Elsener, nakomeling van oprichter Karl Elsener (1860-1918), gezegd, berichtte de Zwitserse Handelszeitung.
Volgens Elsener stijgt het aantal reizigers in heel de wereld en Victorinox wil die groeiende klandizie bereiken. De makers van zakmessen, horloges, koffers en parfums zijn al op vijftig luchthavens in de wereld actief, vooral in Europa en Latijns-Amerika. Maar daar moeten nog veel meer vliegvelden in Azië bijkomen. De onderneming heeft daarom een uitvalsbasis in Hongkong geopend. Victorinox wil voor de expansie in Azië samenwerken met de Zwitserse reisdetailhandelreus Dufry.
Maar ook cruiseschepen spelen een belangrijke rol in de groeiplannen. "We zijn daar nog nauwelijks present en willen de iconische zakmessen ook aan boord van de cruiseschepen brengen", aldus Thomas Bodenmann.
Victorinox is niet alleen uit op meer omzet, maar ook op een strategie om vooral jongere klanten te blijven trekken. Een poging dat in de kledingsector te doen is volgens de Handelszeitung vorig jaar op een mislukking en een verlies van 70 miljoen frank (64 miljoen euro) uitgelopen. Het familiebedrijf kan echter tegen een stootje en heeft in de 135 jaar van zijn bestaan nog nooit iemand om bedrijfseconomische redenen ontslagen.