Spelers van de aanstaande videogame Assassin's Creed Shadows hoeven niet langer meer zelf een keuze te maken bij de gespreksdialogen in het spel. Volgens creative director Jonathan Dumont van ontwikkelaar Ubisoft bevat de nieuwe game een zogeheten Canon Mode die beslist welke richting gesprekken opgaan in plaats van dat de spelers zelf bepalen wat ze hun personage willen laten zeggen.
Vanaf het begin van de Assassin's Creed-franchise werden gesprekken tussen personages in de games door de computer gevoerd. Met de komst van Assassin's Creed Odyssey in 2018 kregen spelers de mogelijkheid om zelf te bepalen wat ze hun personage wilden laten zeggen in bepaalde gesprekken. De woordkeuze bepaalde voor een deel de uitkomst van het spel. Ook Assassin's Creed Valhalla uit 2020 had deze functie.
Bij Assassin's Creed Shadows, dat op 14 februari moet verschijnen, bestaat nog altijd de mogelijkheid om zelf te kiezen welke richting gesprekken opgaan. Maar "aangezien de fanbase verdeeld is over dialoogkeuzes, hebben we een optie genaamd Canon Mode toegevoegd die je de mogelijkheid biedt om het spel te spelen waarin de keuzes al voor jou gemaakt zijn", zegt Dumont in reactie op een vraag van iemand op het onlineplatform Reddit. "Dit biedt je een vrije ervaring om de game te spelen. Hopelijk maakt dit het leuk voor iedereen."
In de game, die zich afspeelt in het zestiende-eeuwse Japan, hebben spelers volgens Dumont nog wel de mogelijkheid om keuzes te maken bij het rekruteren van bondgenoten of het verleiden van andere personages. Assassin's Creed Shadows zou aanvankelijk op 15 november uitkomen, maar werd uitgesteld om verder aan de game te kunnen schaven. Ontwikkelaar Ubisoft had daarvoor al de nodige kritiek gekregen op het spel, omdat het onder meer diverse historische fouten had gemaakt bij promotiemateriaal van de game.