Albert Verlinde vindt het dagelijks uitzenden van NPO-shows als Heel Holland Bakt en Boer zoekt vrouw "creatieve armoede". Dat zei de entertainmentdeskundige dinsdag in RTL Tonight. Verlinde reageerde daarmee op het voornemen van de NPO om een aantal tv-hits volgend jaar dagelijks op primetime uit te zenden.
"Wat je hiermee gaat doen, is grijpen naar producties die niet in Nederland ontwikkeld zijn", zegt hij, verwijzend naar de titels Heel Holland Bakt, Boer Zoekt Vrouw en Hunted Vips, die allemaal zijn gebaseerd op een Brits origineel. "Dan ga je dus naar een buitenproducent en zeg je: de komende maanden krijg je drie of vier avonden per week primetime. Dan krijg je dat die omroephuizen, waar nu zoveel over gepraat wordt, eigenlijk geen zak te doen hebben."
Remco van Westerloo, contentmanager van NPO 1, deelde dinsdag in het AD dat de NPO "in navolging van het succes van De slimste mens" ervoor kiest om andere NPO 1-programma's op dezelfde manier uit te zenden. De wijziging is met name gericht op het tijdslot van 21.30 uur, waarop afgelopen najaar ook De slimste mens te zien was. De NPO liet ook weten nieuwe programmering te gaan brengen op dit dagelijkse uitzendmoment.