Het Commissariaat voor de Media (CvdM) monitort de risico's van het gebruik van AI-tools voor "een robuust nieuwsecosysteem". Dat laat het CvdM weten in de Mediamonitor 2025, die donderdag is gepubliceerd.
Volgens de mediatoezichthouder "vormt de doorbraak van AI-gestuurde antwoordtools, zoals ChatGPT en de AI-overzichten van Google, een keerpunt in het media-aanbod en het mediagebruik". Verwacht wordt dat het gebruik van AI-gestuurde antwoordtools voor nieuwsgebruik in 2026 sterk toeneemt. Dergelijke tools "bedreigen het verkeer naar nieuwssites en kunnen het vertrouwen in nieuws beschadigen door onbetrouwbare informatie", aldus het CvdM.
In de Mediamonitor is ook aandacht voor de toenemende mediaconcentratie en het feit dat veel mensen voor hun nieuwsvoorziening steeds afhankelijker zijn van grote onlineplatforms. Het CvdM zegt de monitoring van gevolgen van mediaconcentratie voor de pluriformiteit en onafhankelijkheid van het nieuwsmedia-aanbod uit te breiden met onderzoek naar de diversiteit van de inhoud van het media-aanbod.
De samenstellers doen ook aanbevelingen, zoals het versterken van het nieuwsecosysteem door onder meer belangrijk Nederlands media-aanbod beter zichtbaar en vindbaar te maken en te investeren in mediawijsheid van jongeren. Ook moet pluriformiteit een grotere rol krijgen in de beoordeling van mediafusies en overnames en moet de overheid zorgen voor adequate, stabiele financiering van publieke nieuwsvoorziening.
De Mediamonitor van het CvdM verricht jaarlijks onderzoek naar ontwikkelingen in de Nederlandse mediasector.