De langstlopende voorstelling van Nederland, miljoenen bezoekers, toneelmakers die uit de hele wereld naar Katwijk komen om de kunst af te kijken: Soldaat van Oranje – De Musical is een fenomeen. Wie is de man die dit spektakel bedacht en op geniale wijze uitvoerde?
'Uniek' is het woord dat van toepassing is op deze show die gebaseerd is op de oorlogsmemoires van Erik Hazelhoff Roelfzema, wiens honderdste geboortedag maandag 3 april is. Soldaat ging in 2010 in première, locatie: een vliegtuighangaar in Katwijk waar sindsdien alle 1.103 stoelen bij elke voorstelling bezet zijn. Drijvende kracht achter de show is producent Fred Boot (50) die, toen hij met het project begon, voor gek werd verklaard, maar inmiddels een gelauwerde musicalpionier is. Dat komt niet in de laatste plaats door zijn visie om er samen met collega-producent Robin de Levita, regisseur Theu Boemans, vormgever Bernhard Hammer en een enorm team van bevlogen creatieve en productionele krachten een zeer aparte musical van te maken via een nog nooit vertoonde draaiende zaal, filmbeelden en een echt taxiënd Dakota-vliegtuig.
“Ik wist al vrij jong dat ik iets met theater wilde doen,” vertelt Fred Boot. “En heb altijd een fascinatie voor geschiedenis gehad. Die combinatie maakt het mogelijk om historische verhalen door te geven, een volgende generatie bewust te maken van het verleden. Die drijfveer heeft alles te maken met wat er in mijn familiegeschiedenis gebeurd is. Mijn vader komt uit Groningen. Zijn twee broers zaten in het verzet en een van hen is door de Duitsers van zijn bed gelicht en in concentratiekamp Buchenwald overleden. Mijn moeder komt uit Nederlands-Indie en werd in haar puberteit samen met haar moeder en haar zus geïnterneerd in een Japans kamp. Ze was een hele stoere, mooie jonge vrouw; een bikkel. En niet bang voor de Japanners. Zo weigerde ze de Japanners de verplichte groet te geven waarna die haar op een dag achterop een Jeep door het kamp reden om haar vervolgens met haar armen op haar rug gebonden, aan haar polsen aan een boom omhoog te takelen... Maar ze gaf geen krimp. Waar het om gaat is: dat wat mijn ouders hebben meegemaakt heeft hen gevormd en daarmee ook mij. Ook hoe ze mij hebben opgevoed, harmonieus en liefdevol. Heel open en niet beschermend. Ze gaven mij volledig de ruimte. Mijn vader was kritisch in de keuzes die wij maakten, maar steunde ons volledig. “Twijfel veel, aarzel nooit,” was zijn mooie motto. Hij was ondernemer en was er trots op dat ik ook uiteindelijk voor mezelf begon. Overigens niet in zijn handelsonderneming. Ik wilde best ondernemen hoor, maar niet met een dood product. Ik werk liever met mensen. En wat is er meer levend dan theater?”
[caption id="attachment_704427" align="alignnone" width="1024"]
Boot werkte in de jaren ‘90 als pr-man bij Joop van den Ende Theaterproducties voor zo’n twintig musicals en talloze toneelstukken. In 1993, toen hij in New York was om Cyrano – De Musical te promoten, kwam hij op het idee voor ‘Soldier of Orange’. Boek en film had hij als kleine jongen verslonden. “Mijn droom met Soldaat was om de grenzen tussen toneel en musical te laten vervagen. Het is bizar dat er zo’n onderscheid wordt gemaakt. Wij leven al in zo’n klein land en dan nog zijn we meesterlijk in verzuiling. In Londen en New York doen ze daar bijvoorbeeld niet moeilijk over. Het respect voor musical is daar gigantisch, omdat ze weten dat je alle disciplines moet beheersen.”
[caption id="attachment_704426" align="alignnone" width="1024"]
De voorstelling is te zien in De TheaterHangaar in Katwijk. Meer informatie en reserveringen via: www.soldaatvanoranje.nl .