Het Commissariaat voor de Media (CvdM) gaat vanaf 16 juni ook influencers met minder dan 500.000 volgers controleren. Dat heeft de mediawaakhond woensdag gemeld. Tot nu toe vielen alleen zogenoemde uploaders met 500.000 volgers of meer onder actief toezicht van het CvdM.
"Dit drempelcriterium wordt nu losgelaten, omdat het altijd een startpunt was en het Commissariaat ook risico's ziet in de groep met minder dan 500.000 volgers", meldt de waakhond in een verklaring. "Denk bijvoorbeeld aan de groeiende populariteit van zogeheten micro-influencers. De uitbreiding van het toezicht op de uploaders sluit aan bij een van de focusthema's van het Commissariaat: een veilige onlineomgeving voor jongeren."
Het gaat om influencers die een account hebben op YouTube, Instagram of TikTok die de afgelopen twaalf maanden ten minste 24 bijdragen plaatsten en geld verdienen met hun video's.
Het Commissariaat houdt vanaf 2022 toezicht op 'video-uploaders'. De waakhond verwacht bijvoorbeeld van influencers dat reclame in hun video's herkenbaar is voor kijkers. "De afgelopen jaren gingen we in ons toezicht op uploaders van eerst voorlichting, via informele handhaving zoals gesprekken, naar strengere handhaving zoals boetes", zegt voorzitter Amma Asante van het CvdM. "Wij houden risicogestuurd toezicht, zodat wij als toezichthouder wendbaar en flexibel zijn en daar kunnen ingrijpen waar we de grootste risico's zien. Bijvoorbeeld als het gaat om de bescherming van minderjarigen."