De lancering van streamingdienst Viaplay in Nederland, waar onder meer de Formule 1 op wordt uitgezonden, heeft alle verwachtingen overtroffen. Dat zegt moederbedrijf Nordic Entertainment Group (NENT) in een handelsupdate over het eerste kwartaal.
Het Zweedse concern stelt dat er in het eerste kwartaal van dit jaar in totaal 778.000 betalende abonnees bijkwamen in alle markten waar het bedrijf actief is. Nederland was goed voor het overgrote deel van de klantenaanwas, aldus NENT, dat daarbij geen precieze aantallen noemde. In totaal telt Viaplay bij zijn internationale divisie 1,2 miljoen betalende kijkers. Daarvan is Nederland de belangrijkste markt, laat het concern weten. Inclusief de Noordse thuismarkten telt Viaplay nu 4,8 miljoen betalende abonnees.
"Nederland is na twee maanden een van onze grootste abonneemarkten", aldus NENT-topman Anders Jensen in een toelichting aan het ANP. De komende tijd zal NENT de investeringen in Nederland verder opvoeren. Het uiteindelijk doel is om winstgevend te worden. Jensen wil nog niets kwijt over eventuele verdere stappen die het in Nederland wil zetten. "We hebben een aantal spannende nieuwe mogelijkheden voor Nederland in onze plannen, maar er is nog niets gereed om bekend te maken."
De abonnementszender startte begin maart dit jaar ook in Nederland en heeft fors geïnvesteerd in sport. Behalve de Formule 1 zendt het bedrijf ook de Bundesliga-voetbalcompetitie uit en met ingang van volgend seizoen ook de Engelse Premier League. Ook biedt Viaplay series en films aan. Daarmee gaat Viaplay de concurrentie aan met betaalzender ESPN en streamingdiensten als Netflix, Videoland en Disney+.
NENT wil op termijn ook met unieke producties voor de Nederlandse markt komen. Dan gaat het om series en films, maar bijvoorbeeld ook om programma's zonder script zoals reality-tv. "We zijn snel aan het opschalen en mikken op minstens vijf grootschalige producties per jaar", aldus Jensen. "Nederland is een van de meest levendige contentmarkten in Europa, dus ik ben erg enthousiast over de mogelijkheid om met de Nederlandse creatieve sector samen te werken."
Viaplay is het meest herkenbare merk van NENT en het enige dat in al zijn markten aanwezig is. Ook levert het onderdeel de meeste omzet op voor het bedrijf. Viaplay is momenteel beschikbaar in elf landen. De dienst wordt later dit jaar beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk. Daarna volgen Canada, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Het aantal abonnees moet tegen eind 2025 op ongeveer 12 miljoen uitkomen.