NMO Kijkonderzoek voert in het tweede kwartaal van 2025 de volgende fase in van de nieuwe manier waarop kijkcijfers van tv-programma's worden gemeten. De kijkcijfers worden sinds najaar 2023 niet meer op de dag na uitzending gepubliceerd, maar een week later. Op deze manier wordt een completer beeld gegeven en wordt ook 'uitgesteld kijken' meegerekend. In de tweede fase wordt het kijkgedrag op alle onlinedevices ook meegenomen in de meting.
De organisatie heeft de afgelopen maanden de nieuwe manier van kijkcijfers meten en communiceren geëvalueerd. "We zijn blij met de manier waarop we een completer beeld kunnen geven van het aantal mensen dat naar een programma kijkt", stelt een woordvoerder van NMO. De nieuwe manier van meten werd ontwikkeld en doorgevoerd in samenspraak met de NPO, RTL en Talpa.
NMO erkent dat het "niet de voorkeur heeft" dat de kijkcijfers oude stijl nog steeds in de media verschijnen en ook in programma's als RTL Boulevard nog worden genoemd. Kijkcijferexpert Tina Nijkamp publiceert deze cijfers oude stijl vrijwel dagelijks op haar Instagram-account. "Deze oude cijfers worden gedeeld onder een beperkte groep mediaprofessionals", legt NMO uit. "We gaan onderzoeken of we daar juridisch iets tegen kunnen ondernemen, want het ondermijnt het doel van de transitie die we maken. Maar tegelijkertijd zijn we geen politieagenten. We zouden het fijn vinden als mensen snappen waarom we dit doen: de kijkcijfers op de dag na uitzending geven een vertekend beeld."
Speciale evenementen
Overigens mogen omroepen of zenders enkele keren per jaar wel zelf kijkcijfers op de dag na uitzending naar buiten brengen, bijvoorbeeld als het gaat om bijzondere eenmalige programma's of enorme kijkcijferrecords. Het kan dan gaan om belangrijke evenementen of voetbalwedstrijden.
Na de tweede fase hoopt NMO nog een derde slag te maken door nauwkeuriger data over kijk- en luistergedrag buiten de deur te gaan meten.