De Stichting Ether Reclame (STER), de organisatie die de radio- en televisiereclames regelt voor de NPO, moet meer ruimte krijgen om online en on demand reclames te gaan verkopen. Dat stelt de NPO donderdag in een reactie op de nieuwe onderwijsbegroting die het kabinet met een aantal coalitiepartijen heeft afgesproken. Hieruit blijkt dat de NPO 50 miljoen extra inkomsten zelf moet genereren.
Voor het verkopen van reclames online is een wetswijziging nodig. "Het is van groot belang dat die wetswijziging er snel komt om te voorkomen dat die extra bezuiniging van 50 miljoen alsnog rechtstreeks bij de publieke omroep terechtkomt", aldus bestuursvoorzitter Frederieke Leeflang van de NPO. "Anders komt dit toch nog boven op de reeds bekende bezuiniging van ongeveer 220 miljoen voor 2027 en 2028. Dat is al een enorme opgave omdat het omroepbestel pas op zijn vroegst in 2029 wordt hervormd."
Volgens Leeflang is "snelheid en duidelijkheid nu echt geboden omdat deze onzekere financiering van de publieke omroep als een donkere wolk boven Hilversum en alle medewerkers hangt en we de noodzakelijke en door ons allemaal gewenste hervorming anders niet kunnen realiseren". De Tweede Kamer praat donderdagmiddag met het kabinet over de gewijzigde onderwijsbegroting. Dan moet ook duidelijk worden hoe de NPO die extra reclame-inkomsten zou moeten genereren.