Een Nederlandse claimstichting wil een schikking met Netflix bereiken over tussentijdse prijsverhogingen voor lopende abonnementen. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat het bedrijf met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.
De stichting wil compensatie voor (oud-)abonnees. De claimorganisatie heeft Netflix maandag een brief gestuurd over het bespreken van een schikking en wacht nog op een reactie. Als ze er niet uitkomen, wil de organisatie een claimzaak tegen Netflix beginnen. Die zal dan in de eerste helft van 2026 worden aangespannen en plaatsvinden bij de rechtbank in Amsterdam. Ongeveer duizend mensen hebben zich inmiddels aangemeld, zegt advocaat Koen Rutten.
Netflix verhoogde de prijzen voor abonnementen sinds 2017 tot 75 procent, aldus de stichting. Die stelt dat de prijswijzigingsclausule van Netflix oneerlijk is en dat het platform niet transparant is over de reden van de prijsverhogingen. Ook zou de clausule in strijd zijn met een richtlijn van de EU die bepaalt dat contracten tussen bedrijven en consumenten niet eenzijdig mogen worden aangepast, tenzij consumenten dit van tevoren weten. Dit zou bij Netflix niet zijn gebeurd.
Netflix stelt veel waarde te hechten aan duidelijke communicatie met consumenten. "We hebben alle prijswijzigingen in Nederland uitgevoerd in overeenstemming met de daarvoor geldende wetgeving", meldt een woordvoerder.