De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat onderzoek doen naar de verdienmodellen in de mediasector. Dat doet de toezichthouder omdat het medialandschap in Nederland sterk verandert. ACM wil graag weten wat alle ontwikkelingen precies betekenen voor de concurrentie en voor de consument.
De marktstudie richt zich onder meer op de komst van digitale nieuwkomers die zich begeven op terreinen waar van oudsher vooral kranten en omroepen de dienst uitmaakten. Sociale platforms brengen tegenwoordig ook nieuws en opinies. YouTube biedt een gratis podium voor iedereen die er wat op wil zetten, terwijl Netflix op grote schaal series en films verspreidt. Via apps als Spotify worden ook radio en muziek gestreamd.
Tegelijkertijd verruilen adverteerders hun voor een breed publiek bedoelde spotjes op radio en televisie steeds vaker voor meer gepersonaliseerde advertenties op platforms als Facebook en YouTube, waardoor de advertentie-inkomsten van de traditionele omroepen teruglopen. ,,Dit lijkt een aanleiding voor mediabedrijven om hun verdienmodellen en strategie te wijzigen'', aldus de ACM.