Van directeur AVROTROS mag Eredivisie bij NPO verdwijnen

22 okt , 13:16 Entertainment
anp221024149 1
Algemeen directeur bij AVROTROS Taco Zimmerman vindt dat het Eredivisievoetbal best kan verdwijnen bij de NPO. Dat zegt hij in een interview met het onlineplatform Spreekbuis.nl.
Volgens de omroepbestuurder is een bedrag van 20 tot 25 miljoen euro gemoeid met de uitzendrechten van het topvoetbal. Daar staan weliswaar reclame-inkomsten tegenover, "maar het voetbal kóst ook ontzaglijk veel geld". Zimmerman doet de uitspraak in het kader van de aangekondigde bezuinigingen van 100 miljoen bij de publieke omroep, die volgens hem onmogelijk alleen maar bij overhead weggehaald kunnen worden. "Het zou betekenen dat we buitengewoon inefficiënt werken en dat is niet zo", zegt hij. "Dat heeft onderzoek uitgewezen."
Zimmerman vindt dat de NPO vooral "kind van de rekening" is. "We zijn een speelbal geworden van de politiek. De publieke omroep is onafhankelijk, politici hebben er geen invloed op. De enige manier om er greep op te krijgen is via bezuinigingen. Honderd miljoen eraf zie ik als een vorm van pesten. Men vindt kennelijk: inhoudelijk krijgen we er onze vinger niet achter, dan doen we het maar met geld. Het is symboolpolitiek. Net als de gedachte dat het opheffen van NPO 3 iets zou opleveren. Dat is een ridicuul idee."
Zender opheffen
Volgens de directeur moet je "nooit een zender opheffen". "Een zender in de lucht houden kost namelijk niets. Dat is tegenwoordig een computer", zegt hij. "Met het sluiten van NPO 3 verlies je 6 procent marktaandeel, de Ster-inkomsten lopen fors terug. Je krijgt minder geld van kabelaars en je onderhandelingspositie wordt slechter. Als je bedoelt dat het budget verlegd moet worden naar online, on demand: oké daarover kun je praten. Maak er een herhaalzender van of een sport- en cultuurzender, maar opheffen? Dat is een domme beslissing."
Toch zei NPO-bestuursvoorzitter Frederieke Leeflang in augustus dat de bezuinigingen "zeker" consequenties gaan hebben voor het aantal lineaire zenders en netten van de NPO. "We gaan eerst veel meer kijken naar dat wat gezamenlijk kan, ook echt gezamenlijk moet", zei ze ook bij de seizoenspresentatie van de NPO, doelend op zaken als marketing, HR en techniek. "We hebben al gezamenlijke radiostudio's, maar gezamenlijke televisiestudio's kun je ook doen."