Voedselwaakbond Foodwatch heeft vrijdag de zeven genomineerden voor Het Gouden Windei 2016 bekendgemaakt. Dat is de jaarlijkse publieksverkiezing voor het meest misleidende voedselproduct. Benieuwd welke producten een nominatie in de wacht hebben gesleept? Bekijk het hieronder:
Healthy People Blauwe bosbes en framboos
Je verwacht dat in dit drankje hoofdzakelijk bosbessen en frambozen zitten, maar niets is minder waar. 87 procent van het drankje bestaat namelijk uit appels en druiven. Daarnaast is de dorstlesser ook allesbehalve gezond. Het drankje is namelijk een suikerbom. Er zitten per glas 5,5 suikerklontjes in.
Jumbo Volkoren knäckebröd
Jumbo laat weten dat het knäckebrod volkoren is, maar het voedselproduct bestaat nog niet eens voor de helft uit volkoren: in het product zit slechts 41 procent volkorenmeel. Bovendien bevat het veel witte bloem.
Red Bull promoot Enery Drink bij de jeugd met de hulp van populaire sporters, terwijl artsen het drankje juist afraden voor jongeren en bij het sporten.
Optimel Griekse stijl yoghurt honing walnoot smaak
De naam Optimel Griekse stijl yoghurt honing walnoot smaak is zeer misleidend, want de yoghurt is niet Grieks en je zult er geen honing of walnoot in ontdekken.
Jupiler alcolholvrij bier
Heb je zin in en goudgele rakker, maar wil of mag je geen alcohol drinken? Dan neem je een alcoholvrij biertje. In het alcoholvrije bier van Jupiler zit echter wel alcohol, namelijk 1,2 procent.
Voor wie denkt dat je gezond bezig bent door gedroogde kokos van de Aldi te eten, is er slecht nieuws. Het zijn namelijk eigenlijk gesuikerde zetmeel-gelatine-blokjes met pakweg een derde kokosschaafsel.
De makers van YumEarth Vitamin C Drops beweren dat er vitamine C inzit, maar dat is een opgeblazen belofte. Verder zouden in het snoepje fruitextracten zitten en zou deze biologisch en glutenvrij zijn. Niets is echter minder waar. Het snoepje bestaat voor honderd procent uit suikers.
De genomineerden zijn geselecteerd aan de hand van klachten van consumenten die ze bij Foodwatch hebben ingediend en naar aanleiding van onderzoek dat de voedselwaakbond zelf heeft uitgevoerd. Consumenten kunnen de komende drie weken hun
stem uitbrengen op het voedselproduct dat zij het meest misleidend vinden.