Luchthaven Lelystad Airport leed vorig jaar een verlies van 10 miljoen euro. Dat was circa 1 miljoen euro meer dan een jaar eerder, zo valt te lezen in het jaarverslag van Schiphol, dat eigenaar is van het regionale vliegveld. Lelystad Airport is al volledig ingericht op het afwikkelen van vakantievluchten om daarmee Schiphol te ontzien, maar is nog altijd niet open als overloopluchthaven. Daardoor worden er al wel kosten gemaakt, maar worden deze nog niet terugverdiend.
De beslissing over het al dan niet openen van Lelystad Airport moet dit jaar worden genomen. De regerende partijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie stelden eerder dat er rond de luchtvaart "diverse uitdagingen" spelen op het gebied van stikstof, fijnstof, geluidsoverlast en de kwaliteit van de leefomgeving. Maar de partijen willen ook dat Nederland, mede door de positie van Schiphol, voor grote bedrijven aantrekkelijk blijft.
De beslissing om van Lelystad een overloopluchthaven te maken stamt al uit 2008. De opening van Lelystad was door de coronacrisis al uitgesteld en liep mede door de trage voortgang van de formatie verdere vertraging op. Ook het politieke draagvlak voor de capaciteitsuitbreiding voor de Nederlandse luchtvaart is de laatst tijd flink afgenomen. Volgens Schiphol is het risico dat de luchthaven helemaal niet open zal gaan gering. Daarmee was het vorig jaar niet nodig op de luchthaven af te schrijven.
De bedoeling is, als Lelystad open gaat, dat er jaarlijks maximaal 45.000 vliegbewegingen plaatsvinden. Maar volgens een eerdere ontwerpvergunning van het ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij zou dit op basis van de wet op de natuurbescherming om maximaal 10.000 vluchten gaan. Ingewijden zeggen nu dat de aanvraag voor de natuurvergunning voor Lelystad is afgewezen.
Lelystad Airport behoorde tot de bedrijven die onder het vroegere stikstofbeleid, het Programma Aanpak Stikstof (PAS) waar de Raad van State in mei 2019 een streep door zette, geen natuurvergunning nodig hadden om uit te breiden. Dit moet achteraf dus wel.