Discussie over openbaar vervoer, veiligheid en waterschappen in talkshow ‘Stem voor later’

De talkshow ‘Stem voor later’ is gericht op de Staten- en Waterschapsverkiezingen op 15 maart 2023. De show wordt wekelijks opgenomen in de studio van Media Collectief Limburg in Roermond en is onder meer hier te zien.

De tweede editie van ‘Stem voor later’, de landelijke onlinetalkshow van 50PLUS, gaat over openbaar vervoer, veiligheid en waterschappen. Het onderwerp veiligheid zorgt in de studio voor een levendige discussie.

Marktwerking in het openbaar vervoer, wenselijk of niet?

Het eerste onderwerp dat de presentatoren Rob Hompe en Gerard van Hooft aansnijden, is openbaar vervoer. Volgens Tineke ten Bulte-Herrebrugh (lijsttrekker 50PLUS voor Provinciale Staten in Overijssel) moet het openbaar vervoer terug naar de overheid. Dat is goed voor de tarieven en de bereikbaarheid.

Als voorbeeld noemt ze het besluit van Gelderland om de buslijn naar Deventer te schrappen; hierdoor werden veel studenten van Hogeschool Saxion gedupeerd. Dit is schijnbaar het gevolg van verdeeldheid door marktwerking.

Marktwerking zorgt er volgens haar ook voor dat bij aanbestedingen vooral naar de financiële aspecten wordt gekeken; de goedkoopste aanbieder wint. Hierdoor zou onvoldoende rekening worden gehouden met studerende jongeren en ouderen, die mede door hun budget vaak van openbaar vervoer afhankelijk zijn.

Om die reden wil 50PLUS deze doelgroepen de eerste vijf kilometer gratis laten reizen, vertelt Ten Bulte-Herrebrugh. “Dat helpt meer mensen over de drempel om via het openbaar vervoer te reizen, waardoor buslijnen bijvoorbeeld rendabeler worden.”

“Ook voorkom je files in de steden en zorg je voor een lagere milieubelasting”, aldus Anneke van der Helm (lijsttrekker 50PLUS voor Provinciale Staten in Noord-Holland).

Betere Service en een groter gevoel van veiligheid 

50PLUS wil meer conducteurs voor betere service en een groter gevoel van veiligheid, vertelt Ellen Verkoelen (lijsttrekker 50PLUS voor Provinciale Staten in Zuid-Holland). “In Rotterdam zul je na tien uur geen oudere meer vinden in de metro. Het gevoel van onveiligheid is echt groot.”

Via de veiligheid in het openbaar vervoer, is het een kleine stap naar veiligheid en veiligheidsbeleving in het algemeen. Veiligheidsdeskundige Klaas Wilting houdt een passievol betoog voor meer wijkagenten, die hij ziet als ‘buurtregisseurs’. “Dat is essentieel.”

Hij krijgt hiervoor steun, onder meer van Verkoelen. Zij wil ook meer oudere wijkagenten, omdat deze beter zouden kunnen omgaan met conflicten waar jongeren bij betrokken zijn.

Ook spreekt oud-politiewoordvoerder Wilting onder meer over het afgenomen respect voor de politie, het gebrek aan rugdekking van agenten door de korpsleiding en het lage percentage aangiften, volgens hem drie tot vier procent, dat leidt tot een zaak bij de rechter. Dit ondermijnt in zijn ogen het vertrouwen in de rechtsstaat. “De rechtsstaat is in verval geraakt.”

Veel komt volgens hem door de ‘5 procent klootzakken’ die het voor de rest verpest. Verkoelen spreekt in dit verband over de onderliggende oorzaken van crimineel gedrag en onveiligheid: “Je zult iets moeten doen aan de armoede, de sociale cohesie en de saamhorigheid. Daar staan wij zelf voor en daar gaan wij als overheid en als politiek over.”

Waterschappen

Tot slot wordt gesproken over de waterschappen. Die zijn volgens Erik Jan Meijboom (lid algemeen bestuur Waterschap Vechtstromen voor 50PLUS) voor iedereen van belang voor ‘droge voeten, natte

laarzen en schoon water’. Het gaat dan over hoog water (met name in Zuid-Nederland), droogte (bijvoorbeeld in Oost-Nederland) en schoon water (deels uit de grond, deels uit de rioolzuivering).

Meijboom waarschuwt ervoor dat niet alles financieel bij de burger ‘over de schutting wordt gekiept’. Anton van Straten (lijsttrekker 50PLUS voor Provinciale Staten in Gelderland, lid algemeen bestuur Waterschap Rivierenland) pleit in dat kader voor ‘eerlijkheid’ bij het heffen van waterschapsbelasting.

Jet Valk (lijsttrekker 50PLUS voor Hoogheemraadschap van Schieland en Krimpenerwaard) is het daarmee eens. “Woon je alleen, betaal je voor één persoon. Woon je met z’n tweeën, betaal je voor drie personen.” Idem voor een adres met vijf of tien personen.

Nicoline Maarschalk Meijer (lijsttrekker 50PLUS voor Waterschap Amstel, Gooi en Vechtstreek): “Onze achterban is daarvan de dupe, want die zijn vaak met z’n tweeën. Het moet per persoon en per gebruik.”