Groei private lease vlakt af: markt stabiliseert in 2025

29 okt , 9:00 Nieuws
nieuws-nl

De jarenlange groeispurt van private leaseauto’s lijkt ten einde. Uit de meest recente cijfers van branchevereniging VNA blijkt dat het aantal private leasecontracten eind 2024 uitkwam op 247.900 voertuigen, slechts 1,1 procent meer dan een jaar eerder. Daarmee is de private leasemarkt voor het eerst in tien jaar tijd nauwelijks gegroeid.

Hoewel de officiële jaarrapportage over 2025 pas in het voorjaar van 2026 verschijnt, bevestigen deze laatste cijfers volgens marktkenners een duidelijke trend: de rek is uit de private leasemarkt.

Snelle groei voorbij

Sinds de introductie in 2015 groeide private lease jaar op jaar met duizenden contracten. Jongeren kozen voor het gemak van voorspelbare maandlasten, terwijl gezinnen en vijftigplussers de formule ontdekten als alternatief voor kopen. Rond 2020 lag het aantal contracten nog ruim onder de 200.000; sindsdien steeg het in rap tempo.

Elektrisch blijft achter bij verwachtingen

Een belangrijke reden voor de afvlakking is de beperkte groei van elektrische private lease. In 2024 was 28,5 procent van de nieuwe contracten volledig elektrisch. Daarmee blijft de particuliere markt fors achter bij de zakelijke lease, waar bijna de helft van alle nieuwe auto’s inmiddels een EV is.

Voor consumenten spelen de kosten een doorslaggevende rol. Elektrische modellen zijn duurder in de lease en de fiscale voordelen nemen af. Zo verviel dit jaar de bpm-vrijstelling voor elektrische auto’s en werd de motorrijtuigenbelasting verhoogd. Ook de subsidies voor EV’s zijn beperkt en lopen vaak snel vol.

Hogere lasten drukken op de markt

De lastenverzwaringen in 2025 hebben direct invloed op de aantrekkelijkheid van private lease. Hoewel contracten meestal inclusief belasting en verzekering worden aangeboden, berekenen leasemaatschappijen de hogere kosten uiteindelijk door in de maandprijs.

“Consumenten merken dat een nieuw contract duurder uitvalt dan een paar jaar geleden,” zegt Mirjam Collet van vergelijkingssite HelloLease.nl. “Dat zorgt voor meer twijfel: is leasen nog wel voordeliger dan kopen?”

Consument kijkt kritischer

Waar private lease jarenlang bijna vanzelfsprekend populair was, kiezen consumenten in 2025 bewuster. De voorspelbaarheid van maandlasten blijft aantrekkelijk, maar factoren als rente, brandstofprijzen en onzekerheid over de restwaarde van elektrische auto’s spelen een grotere rol in de beslissing.

Huishoudens die de overstap overwegen, zoeken daarom vaker online naar vergelijkingstools. Via HelloLease kunnen zij eenvoudig actuele maandprijzen en voorwaarden van verschillende aanbieders naast elkaar zetten, om te bepalen of leasen of kopen in hun situatie het voordeligst is.

Vooruitblik

Branchekenners verwachten dat het aantal private leasecontracten in 2025 rond de huidige aantallen blijft hangen. Verdere groei hangt sterk af van de betaalbaarheid van elektrische modellen en van nieuw beleid om duurzame mobiliteit te stimuleren.

De populariteit van private lease is daarmee niet verdwenen, maar het succesverhaal kent duidelijke grenzen. Voor veel consumenten draait de keuze in 2025 meer dan ooit om één vraag: welke vorm van autorijden is financieel en praktisch nog haalbaar?