Werkdruk en stress zijn veelvoorkomende problemen in het onderwijs en hebben verschillende oorzaken. Een belangrijke factor is het lerarentekort, waardoor leraren extra taken op zich moeten nemen, zoals het geven van extra lessen en administratieve taken.
Daarnaast is de regeldruk hoog; leraren moeten vaak veel administratieve gegevens bijhouden die niet altijd noodzakelijk zijn. We geven tips om beter met de hoge werkdruk en het stressniveau op de werkvloer om te gaan.
Strategieën om stress te verminderen in het onderwijs
Om de werkdruk en stress te verminderen, kunnen verschillende strategieën en technieken worden toegepast:
Verminderen van administratieve lasten
Door administratieve processen te stroomlijnen en alleen noodzakelijke gegevens bij te houden, kunnen leraren zich meer concentreren op hun kerntaken. Het ministerie van Onderwijs heeft hiervoor de handreiking ‘Ruimte in Regels’ gepubliceerd.
- Ondersteuning en samenwerking:
Het creëren van een ondersteunende werkomgeving door wekelijkse teambijeenkomsten en het gebruik van verbeterborden. Dit bevordert samenwerking en helpt leraren om gezamenlijk problemen aan te pakken.
Leraren meer autonomie geven over hun werk en hen betrekken bij beslissingen, zoals het opstellen van schoolplannen, kan hun betrokkenheid en tevredenheid verhogen, wat stress vermindert.
- Gebruik van ondersteunend personeel:
Het aanstellen van extra onderwijsondersteunend personeel, zoals onderwijsassistenten en conciërges, kan de werkdruk van leraren aanzienlijk verminderen.
- Professionele ontwikkeling:
Investeren in de professionele ontwikkeling van leraren door middel van trainingen en teamactiviteiten kan hen beter voorbereiden op hun taken en hun zelfvertrouwen vergroten.
Succesvolle methoden om beter met stress om te gaan
Werken in het onderwijs kan stressvol zijn, maar gelukkig zijn er ook veel voorbeelden van leraren die met succes manieren hebben gevonden om met stress om te gaan:
Gebruik van verbeterborden: In veel scholen worden verbeterborden gebruikt in de lerarenkamer om successen en uitdagingen te delen. Dit bevordert een cultuur van samenwerking en continue verbetering, wat de werkdruk verlicht en stress vermindert.
Agile-scrum methodologie:
Sommige leraren werken in teams volgens de Agile-Scrum methodologie, waarbij ze zelf bepalen hoe en wanneer ze taken uitvoeren. Dit geeft hen meer controle over hun werk en vermindert stress .
Verminderen van administratieve taken:
Scholen die administratieve lasten verminderen, hebben gemerkt dat leraren meer tijd hebben voor lesgeven en ondersteuning van leerlingen. Dit leidt tot minder stress en een hogere werktevredenheid.
Werkdruk en stress in het onderwijs verlagen doe je samen
Werkdruk en stress in het onderwijs zijn complexe problemen met meerdere oorzaken. Door administratieve lasten te verminderen en de samenwerking en ondersteuning te bevorderen, kunnen leraren beter omgaan met hun werkdruk en stress. Deze strategieën dragen bij aan het welzijn van de leraren en een betere leeromgeving voor de leerlingen.