Slimme software helpt twijfelende webshop bezoekers bij het vinden van het juiste product

22 nov , 12:45 NL12
frame107

Stel je voor: je bent op zoek naar een nieuwe laptop, wasmachine of elektrische fiets. Je landt op een populaire webshop en ziet honderden, zo niet duizenden verschillende opties. Elke pagina bevat talloze producten, met lange lijsten van specificaties die je doen twijfelen. In het geval van die laptop: moet je kiezen voor een ‘Intel Core i5’ of een 'Intel Core i7’? Is ‘512 GB SSD’ genoeg of heb je ‘1 TB’ nodig? Welke laptop past nou het beste bij jou? Geen idee. Je begint te twijfelen en eigenlijk ben je op zoek naar hulp, maar die is online moeilijk te vinden.

Het is een herkenbaar scenario dat we door het groeiende online productaanbod steeds vaker tegenkomen. Waar je in een fysieke winkel een medewerker kan vragen om hulp, mist dit in het huidige e-commerce landschap. Qonfi heeft daarom software ontwikkeld waarmee bezoekers die twijfelen tijdens het online winkelen, automatisch gepersonaliseerd productadvies krijgen.

Het werkt eigenlijk vrij eenvoudig. Een webshop kan Qonfi gebruiken om een keuzehulp te maken en deze op hun website te plaatsen. Deze keuzehulp stelt jou (als online shopper) een aantal vragen om jouw voorkeuren te achterhalen. Onder water worden deze voorkeuren door de keuzehulp vertaald naar productspecificaties en krijg je, net zoals een winkelmedewerker dat zou doen, productadvies op basis van jouw behoefte.

“In de kern vertaalden we de wensen en toepassingen naar complexe productspecificaties om zo het juiste product te adviseren – dat proces hebben we nu volledig geautomatiseerd.”

Het idee achter Qonfi ontstond vanuit een frustratie die veel online shoppers delen: het grote online aanbod en het gebrek aan hulp. “We werden regelmatig door familieleden en vrienden gevraagd voor advies bij de aanschaf van een nieuwe laptop. Samen bezochten we dan relevante webshops. Vervolgens stelden vragen als: “Waarvoor wil je de laptop gebruiken?”, “Wil je ook gamen met de laptop?”, “Wil je de laptop ook voor onderweg gebruiken of met name thuis?”. Op basis van hun antwoorden vonden we vervolgens tussen de honderden verschillende modellen de juiste laptop. In de kern vertaalden we de wensen en toepassingen naar complexe productspecificaties om zo het juiste product te adviseren – dat proces hebben we nu volledig geautomatiseerd.

De frustraties van websitebezoekers

Het vinden van het juiste product zou online eenvoudig moeten zijn, maar vaak is het dat niet. Dat heeft te maken met het volgende:

  • Er is te veel keuze: Bij het kopen van een smartphone stuit je op tientallen zo niet honderden modellen met verschillende camera’s, schermformaten en opslagcapaciteiten. Welke past het beste bij jou? Geen idee. Op het moment dat je zo veel keuze hebt is het überhaupt moeilijk om een keuze te maken. ‘Choice paralysis’ noemen ze dat. Of keuzeverlamming in het Nederlands, maar dat klinkt natuurlijk minder sexy;)
  • De behoefte van de klant staat niet centraal: Terugkomend op die laptop. De juiste laptop kiezen is nogal ingewikkeld wanneer je niet thuis bent in al die specificaties. Wat betekent bijvoorbeeld RAM, processor snelheid en grafische kaarten? Wat zijn de verschillen tussen een AMD A10 CPU type en AMD A4 CPU type? Of wat is het verschil tussen 8 GB RAM of 16 GB RAM? Geen idee. Het is allemaal vakjargon. Op het moment dat je deze verschillen niet snapt, wordt het per definitie lastig kiezen.
  • Ze bieden geen hulp: waar je in een fysieke winkel gemakkelijk een medewerker om hulp kan vragen wanneer je twijfels hebt welk product het beste bij je past, is dat nogal een uitdaging online. Veel webshops tonen geen telefoonnummer, de reacties van chatbots zijn inaccuraat (bij AI) of het wachten op de reactie duurt te lang (wanneer een medewerker met je chat) en om nu drie dagen op een reactie te wachten van het mailtje wat je hebt gestuurd is ook weer zo wat.

Het ontbreken van bovenstaande punten resulteert in minder verkopen en potentiële klanten die de website verlaten, niet wetende dat er mogelijk een (beter) product is dat aan hun behoeften voldoet.

Bij Qonfi zijn we ervan overtuigd dat online winkelen net zo persoonlijk moet zijn als in de winkel om de hoek. Onze missie? E-commerce toegankelijker maken door jou het beste product advies te geven dat is afgestemd op jouw wensen. Geen eindeloos twijfels en gescroll meer door eindeloze technische specificaties maar direct het advies dat aansluit bij jouw behoefte.