Elk jaar weer starten de meeste ondernemers met de grootste plannen voor hun bedrijf. Naarmate het jaar verder verstrijkt, moeten we meestal ook toegeven dat er van veel van die doelstellingen weinig terecht is gekomen. De wens om iets te bereiken is nog geen plan. Daarom blijft het maar aansudderen en zien we uiteindelijk weinig veranderen. Zonde! Want juist die mooie plannen kunnen zo'n groot verschil maken in je werk en leven. Daarom is het belangrijk om er dit jaar echt eens werk van te maken. Om niet te blijven dromen, maar echt de doelstellingen aan te pakken en ze te behalen. Maar hoe pak je dit dan precies aan? Hieronder volgen enkele tips.
Denk in elk geval zeker niet dat je dit wel even op eigen houtje kunt regelen. Het behalen van marketingdoelen is niet eenvoudig. Zelfs het opstellen ervan vraagt om de nodige ervaring. Daarom is het belangrijk dat je een deskundige inschakelt. Niet alleen iemand die samen met jou deze doelen kan bekijken, maar ook iemand die weet welke dingen er kunnen worden gedaan om de doelen te behalen en de doelgroep te bereiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inschakelen van een performance marketing agency. Dit vraagt even een investering, maar zo weet je wel zeker dat er echt werk wordt gemaakt van de gestelde doelen en dat de resultaten ook op korte termijn zichtbaar en meetbaar zullen zijn.
Voordat je begint, is het eerst belangrijk om je doel concreet te maken. Veel mensen vinden het lastig om hun doel goed te formuleren. Hierdoor blijft het beeld een beetje onduidelijk. "Ik wil meer aan social media doen" is bijvoorbeeld een heel breed begrip. Want wat wil je dan precies doen? Welk kanaal wil je aanpakken? Hoe zal dit er dan precies uit gaan zien? Dit geldt ook voor doelen als: "ik wil dat mijn doelgroep beter aanspreken". Een mooi doel, maar hoe wil je dit bereiken? Wil je DNZ e-commerce bureau hierbij inschakelen? Zijn er zelf dingen die je kunt doen om de doelgroep te bereiken? Denk hier goed over na en formuleer exact met welke aspecten je aan de slag gaat.
Soms stellen bedrijven zeer mooie doelen, maar zijn ze allesbehalve realistisch. Als je nu al twijfelt over de haalbaarheid van een specifiek doel, dan is het slimmer om hier op een andere manier werk van te maken. Het is zonde om heel veel te investeren in een doel dat je nooit kunt halen. Dat zorgt alleen maar voor extra onrust. Daarnaast is het ook belangrijk dat het resultaat meetbaar is. Als je niet goed kunt onderzoeken welk verschil je nu al hebt gemaakt, is het ook lastig om veranderingen door te voeren en zo het succes te optimaliseren. Alleen als het doel te meten is, kan je jezelf hiervoor prijzen.