Tips voor startende ondernemers: zo laat je weten dat jij er bent!

Foto: Pexels - publiek domein

Een record aantal starters betraden in 2016 de markt; een stijging die zich heeft voorgezet in 2017. Maar in datzelfde jaar was er ook sprake van een groot aantal opheffingen. Het klinkt vaak geweldig en avontuurlijk om een eigen bedrijf starten, maar hoe zorg je ervoor dat mensen weten dat je er bent? Marketing krijgt vaak onvoldoende de aandacht, terwijl er met wat simpele tools veel mogelijk is.

Er komt veel kijken bij het starten van een nieuwe onderneming, of dit nu een zelfstandige onderneming is of een onderneming met een aantal mensen in dienst. Welke dienst je ook gaat leveren of welk product je gaat verkopen, mensen moeten wel weten dat jij er bent. Marketing is dus belangrijk, zowel offline als online. Met deze tips zorg je ervoor dat je als startende ondernemer een zichtbare start maakt:

  • Geef om je klant

Het is belangrijk dat je om je klanten geeft. We zeggen vaak dat onze klanten belangrijk zijn, maar laten we dit ook voldoende merken? De klant is koning, ook je toekomstige klanten. Stel de klant en de klantbehoeftes dan ook centraal en focus dus in mindere mate op ‘het product’. Het verbeteren van de klantervaring begint met luisteren naar de klant, waardoor je weet wat er speelt en wat de behoeftes zijn. Soms kan dit in een persoonlijk gesprek, maar er zijn ook tools die je kan inzetten. Een eenvoudige maar effectieve tool is Google Alerts, waarmee je kunt monitoren wanneer er gesproken wordt over je bedrijfsnaam of product.

  • Investeer in online

Zorg dat je als startende ondernemer online zichtbaar bent. Ga mee met de tijd en zorg dat je vindbaar bent. Het product, de distributie en de communicatie dienen geheel of gedeeltelijk online te verlopen. Verdiep je in je klanten, welke sociale media ze gebruiken en waar je ze het beste kunt bereiken. Het is belangrijk dat je inzicht hebt in waar je potentiële klant zich bevindt als het om aankopen gaat. Online media, waaronder sociale media, zijn essentiële middelen om relevante content aan de juiste doelgroep en op de juiste tijd aan te kunnen bieden.

  • Visitekaartjes en brochures

Naast de investering in online is het ook belangrijk dat je investeert in je offline communicatie. We zijn geneigd te denken dat visitekaartjes in dit digitale tijdperk niet meer nodig zijn, maar niets is minder waar. Zorg ervoor dat je een professioneel en aantrekkelijk visitekaartje hebt, dat je altijd bij je hebt. Ook een brochure is geen overbodige luxe, zeker als je naar beurzen of netwerkevents gaat. Bij Drukland kan je bijvoorbeeld in een keer al je drukwerk laten doen. Naast visitekaartjes en brochures is het ook mogelijk om daar briefpapier of banners te laten drukken.