De zes geheimen voor succesvol innoveren

10 jun 2017, 12:03 Populair
wouter truffino1
Privé foto

Als je menig ondernemer vraagt waar die ’s nachts wakker van ligt, is het antwoord vaak: de toekomst. Hoe gaat deze eruit zien en wat is de houdbaarheidsdatum van mijn organisatie? Wouter Truffino van Connect Knowledge ging een tijdje ondergronds en kwam met zes geheimen voor succesvolle innovatie weer tevoorschijn. “De medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van een organisatie.”

De technologische veranderingen gaan momenteel razendsnel, wat veel vraagt van organisaties. Hoe verander je als bedrijf mee, hoe kan je nieuwe business generen en hoe blijf je innovatief en duurzaam? Wouter werkte als business developer bij een grote internationale organisatie met 1.700 medewerkers in Nederland (7.000 wereldwijd), voordat hij twee jaar geleden besloot om eigen ondernemer te worden. “Veel klanten stelden vragen over innovatie en duurzaamheid. We hadden wel een platform innovatie binnen het bedrijf, maar dat viel als een kaartenhuis in elkaar toen de trekker ervan vertrok. Het kan toch niet waar zijn, dacht ik, dat we niet veel meer met innovatie bezig zijn.”

Wouter is toen op eigen initiatief met een groepje enthousiaste collega’s ondergronds gegaan, letterlijk, want ze zaten in de kelder. En figuurlijk, omdat het management de eerste twee maanden niet van het bestaan van dit ondergrondse netwerk afwist. “We zaten allemaal vol passie en hadden tijd en energie beschikbaar om met nieuwe dingen aan de slag te gaan. We kwamen allemaal uit verschillende afdelingen, waardoor de traditionele muren die je binnen organisatie hebt, wegvielen. We zaten letterlijk en figuurlijk met elkaar.”

“Vier je successen, maar vier ook je falen”

Wouter en team gingen klanten bellen om te vragen waar ze wakker van liggen. Zodoende lagen er honderden vraagstukken op hun bureau, waarvoor zij tijdens hun lunchpauze innovatieve oplossingen gingen bedenken. Anderhalf jaar zijn ze ondergronds bezig geweest met sociale innovatieve vraagstukken, waarna Wouter steeds vaker gebeld werd door grote organisaties, die ook een dergelijk ondergronds netwerk wilden. “Ik heb zes geheimen ontdekt, waar een organisatie zich op moet focussen, om succesvol te zijn op het gebied van innovatie.” Deze geheimen wil Wouter maar wat graag met ons delen:

  • “Zet je medewerkers centraal. Er is veel onbenut potentieel binnen organisaties. Buiten kantoor is iemand coach of websitebouwer, maar die ervaring wordt op kantoor niet benut. Zet hun kennis volledig in en laat medewerkers tot hun volle wasdom komen. Human capital is het grootste bezit van een organisatie. Laat je medewerkers weten dat je van ze houdt, als baas.”
  • “Je leest en hoort vaak dat organisaties willen samenwerken met startups, nieuwe partners en klanten. Maar je moet wel eerst intern goed samenwerken, anders zijn deze externe samenwerkingen gedoemd te mislukken. Er mag veel meer verbinding en afstemming zijn tussen divisies en afdelingen, waarbij de muren worden afgebroken.”
  • “Het is belangrijk dat je een einddoel hebt, waar je met elkaar naartoe werkt. Een goed voorbeeld is de moonshot van President John F. Kennedy. Hij wilde naar de maan voordat de Russen zouden gaan en dat is hem nog gelukt ook. Ze hadden geen idee hoe, maar het hebben van dit doel gaf wel richting, waardoor mensen aan de slag gingen. Mensen willen er graag bij horen, als ze met elkaar het onmogelijke mogelijk gaan maken.”
  • “Falen mag, want hoe meer je faalt, des te meer je leert. Zorg er wel voor dat je slim faalt en dus niet duizenden euro’s in een project steekt, waarvan achteraf blijkt dat er geen vraag naar is. Stop met pilots en start met kleine experimenten. Als er dan eentje mislukt, is dat niet erg. Vier je successen, maar vier ook je falen. Wuif deze niet onder de tafel, maar leer ervan en ga dan weer door met het volgende experiment.”
  • “Zorg ervoor dat je je medewerkers intrinsiek beloont. Dat is wat anders dan een extra maandsalaris, maar heeft te maken met dat iemand het gevoel heeft dat hij onderdeel uitmaakt van een groter geheel. Medewerkers willen het gevoel hebben dat ze erbij horen en ertoe doen, dus betrek en waardeer ze.”
  • “Je hebt een CEO of bestuurder nodig die gelooft in innovatie en betrokken is. Het management moet achter innovatie staan, waarbij zij de medewerkers de ruimte geven om met innovatie aan de slag te gaan. Dit vraagt om een lange termijn commitment.”
ck geheimen totaal