Als je menig ondernemer vraagt waar die ’s nachts wakker van ligt, is het antwoord vaak: de toekomst. Hoe gaat deze eruit zien en wat is de houdbaarheidsdatum van mijn organisatie? Wouter Truffino van Connect Knowledge ging een tijdje ondergronds en kwam met zes geheimen voor succesvolle innovatie weer tevoorschijn. “De medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van een organisatie.”
De technologische veranderingen gaan momenteel razendsnel, wat veel vraagt van organisaties. Hoe verander je als bedrijf mee, hoe kan je nieuwe business generen en hoe blijf je innovatief en duurzaam? Wouter werkte als business developer bij een grote internationale organisatie met 1.700 medewerkers in Nederland (7.000 wereldwijd), voordat hij twee jaar geleden besloot om eigen ondernemer te worden. “Veel klanten stelden vragen over innovatie en duurzaamheid. We hadden wel een platform innovatie binnen het bedrijf, maar dat viel als een kaartenhuis in elkaar toen de trekker ervan vertrok. Het kan toch niet waar zijn, dacht ik, dat we niet veel meer met innovatie bezig zijn.”
Wouter is toen op eigen initiatief met een groepje enthousiaste collega’s ondergronds gegaan, letterlijk, want ze zaten in de kelder. En figuurlijk, omdat het management de eerste twee maanden niet van het bestaan van dit ondergrondse netwerk afwist. “We zaten allemaal vol passie en hadden tijd en energie beschikbaar om met nieuwe dingen aan de slag te gaan. We kwamen allemaal uit verschillende afdelingen, waardoor de traditionele muren die je binnen organisatie hebt, wegvielen. We zaten letterlijk en figuurlijk met elkaar.”
Wouter en team gingen klanten bellen om te vragen waar ze wakker van liggen. Zodoende lagen er honderden vraagstukken op hun bureau, waarvoor zij tijdens hun lunchpauze innovatieve oplossingen gingen bedenken. Anderhalf jaar zijn ze ondergronds bezig geweest met sociale innovatieve vraagstukken, waarna Wouter steeds vaker gebeld werd door grote organisaties, die ook een dergelijk ondergronds netwerk wilden. “Ik heb zes geheimen ontdekt, waar een organisatie zich op moet focussen, om succesvol te zijn op het gebied van innovatie.” Deze geheimen wil Wouter maar wat graag met ons delen: