TU Delft: mogelijk geen wereldrecord Thialf zonder meewind

26 mrt 2021, 15:06 Sport
tu delft geen sprake van oneerlijke omstandigheden in thialf
ANP

Het zou zomaar kunnen dat er in Thialf geen wereldrecord was geschaatst als er geen meewind stond. Dat is de conclusie van TU Delft, die op verzoek van de directie van Thialf onderzoek deed naar de vermeende 'meewind' in de ijstempel in Heerenveen.

In Thialf werden recent veel toptijden gereden, met als hoogtepunt een wereldrecord op de 10 kilometer van de Zweed Nils van der Poel. Na die goede prestaties werden er ook vraagtekens gezet bij de luchtcirculatie in de hal. Door nieuwe roosters zouden schaatsers wellicht te veel van de wind hebben geprofiteerd.

TU Delft stelt nu: "Er is een kleine meewind, 0.5 km/u. Maar dat is zeker niet verwaarloosbaar. In de topsport kunnen kleine waardes veel impact hebben. Het zou zomaar kunnen dat er geen wereldrecord was geschaatst als er geen meewind stond."

"De gemeten meewind is voor elke instelling van het ventilatiesysteem gelijk", aldus TU Delft. "Alle schaatsers hebben dus altijd hetzelfde voordeel. De vraag is of dit voordeel er ook was toen de vloerroosters nog niet waren gedraaid. Het kan zomaar dat er dan een tegenwind staat."

Thialf liet eerder in een verklaring op basis van het onderzoek weten: "Na nauwkeurige metingen stelt de TU Delft vast dat het systeem een zeer lage luchtstroom veroorzaakt van 0,10 à 0,15 meter per seconde. Dat is vergelijkbaar met windkracht 0 in de buitenlucht. Indien het effect van een van de onderdelen van het luchtbehandelingssysteem, zoals de luchtroosters achter de boarding, afzonderlijk onderzocht wordt, zijn de verschillen zo laag dat geconcludeerd wordt dat het effect verwaarloosbaar is."

Thialf is de eerste ijsbaan die in kaart heeft gebracht wat het effect is van het luchtbehandelingssysteem. Omdat ook een minimaal effect toch invloed kan hebben op de tijden heeft de TU Delft geadviseerd vervolgonderzoek te doen om te kunnen beoordelen hoe dit zich verhoudt tot de luchtcirculatie van de rijders zelf en vooral een vergelijking te maken met andere internationale ijsbanen.

Afhankelijk van dat bredere onderzoek kan dat wellicht tot normering leiden, meent Thialf. De eindverantwoordelijken gaan het onder de aandacht brengen bij de internationale schaatsunie ISU.