Racetalent Zonta van den Goorbergh verrast zelfs vader Jurgen

Foto: ANP

Zonta van den Goorbergh is dit weekeinde bij de TT van Assen een bezienswaardigheid. Hij is met 16 jaar de jongste coureur in de Moto2 en ook nog eens de zoon van Jurgen van den Goorbergh, de laatste Nederlander die furore wist te maken in de zwaarste klasse van het wereldkampioenschap wegrace (nu MotoGP, voorheen 500cc).

Vader Van den Goorbergh ziet met trots dat zijn zoon boven verwachting presteert in zijn debuutjaar. “Het gaat voortreffelijk”, zegt de geboren Brabander. “Zonta doet iets wat nog nooit iemand heeft gedaan: vanuit het niets de Moto3 overslaan en meteen naar de Moto2. Vanaf de eerste wedstrijd was het verschil met de toprijders nog geen 2 seconden per ronde en soms zelfs minder dan een seconde. Hij is bepaald niet voor de laatste plek bezig, Zonta is al een aantal keren in de top 20 geĆ«indigd en dan kun je al gaan denken aan WK-punten. Dat zit er nu zelfs al in en dat hadden we bij aanvang van het seizoen helemaal niet durven voorspellen.”

Van den Goorbergh wist wel dat zijn zoon talentvol was, maar Zonta heeft hem ook verrast. De tiener was eerder dit seizoen in de eerste vrije training voor de Grote Prijs van Portugal de snelste in de regen. “Dat zegt iets over zijn talent. Hij had nog nooit in de regen gereden met zo’n motorfiets. Je kunt zeggen dat het puur lef is, maar het is ook de kunst om in die omstandigheden de motorfiets de baas te zijn en erop te blijven. Zonta heeft veel mensen versteld doen staan.”

Stilletjes hoopt Van den Goorbergh op een natte baan in Assen. “Hij is een extreem goede regenrijder, dat is gebleken. Als het nat is, dan moet hij ervoor gaan en kan hij voor een verrassend resultaat zorgen. Ik zal proberen hem het vertrouwen te geven om niet te aarzelen. Blijft het droog, dan is top 20 meegenomen en een puntje voor het WK zou helemaal fijn zijn.”

Van den Goorbergh begrijpt wel dat hij geen wonderen kan verwachten. “We zijn bezig met een bouwproject waarin de eerste stenen op de fundering zijn gelegd, zeg maar. Maar voordat het dak erop zit, zijn we anderhalf jaar verder. Zonta moet bijvoorbeeld fysiek nog sterker worden en dat moet je niet overhaasten. Hij moet niet overtraind raken.”

De periode dat Van den Goorbergh nog zelf sleutelde aan de motor van zijn zoon, is voorbij. “Ik ben nu zijn begeleider en overal bij, zonder hinderlijk te zijn. Zonta is nog zo jong. Motorracen is maar 50 tot 60 procent van de job. Hij moet ook reizen en op de circuits zien te komen, fit blijven en op tijd zijn eten krijgen. Zijn pak, handschoenen en helm moeten klaarliggen en daar zorg ik allemaal voor. Hij heeft een heel schema en daar moet hij zich aan houden. Daar ben ik streng in.”