Baanrenners voelen zich onoverwinnelijk

14 mei 2019, 16:42 Sport
baanrenners voelen zich onoverwinnelijk
Als een kind dat op zijn verjaardag een groot cadeau krijgt, zo voelde het voor de Nederlandse baanwielrenners. De teamsprinters Jeffrey Hoogland, Harrie Lavreysen en Roy van den Berg mochten dinsdag op de baan van Omnisport in Apeldoorn hun gloednieuwe Koga-fiets uitproberen. ''Met deze fiets gaan we alleen maar nóg harder, nóg sneller en zijn we nóg dominanter'', zei Hoogland.
De Nederlandse baansprinters behoren tot de top van de wereld. Op de oude fiets, in 2006 speciaal voor Theo Bos gebouwd, pakten ze begin dit jaar zes wereldtitels bij de WK in Polen. De sprintfinale ging zelfs tussen twee Nederlanders: Lavreysen klopte Hoogland over twee heats. ''Die fiets was heel goed, maar het kan nog beter'', zei Lavreysen. ''De fiets heeft een complete 'make-over' ondergaan. Hij ziet er heel vet uit, we hebben nu meer ruimte voor onze benen en we kunnen dieper zitten. Het is even wennen, maar we hebben nog een jaar tot aan de Spelen.''
Twee jaar lang hebben zo'n 25 specialisten van diverse partijen aan de fiets gewerkt. Een kostbaar project, dat op de Olympische Spelen in Tokio moet leiden tot een flinke medailleoogst. ''We hebben een gouden generatie baanwielrenners. Het is nu aan hen om dat met deze fiets te verzilveren'', zegt Harald Troost van Koga, dat de baanrenners nauw betrok bij de ontwikkeling van de fiets. ''Dat was voor ons een vereiste'', zegt Hoogland. ,,Het gaat namelijk om onze fiets. Dit is een combinatie van onze bevindingen met de kennis van de wetenschap.''
Het lijkt best een risico, een jaar voor de Spelen van materiaal wisselen. ''Maar wij zijn daar heel nuchter in'', zegt Van den Berg. ''Deze fiets gaat ons een voordeel geven. We zijn hier nog sneller op, dat telt.'' Uit de testresultaten blijkt dat de teamsprinters een halve seconde sneller zijn op hun nieuwe speeltje. ''Ik wil die fiets nu dolgraag in wedstrijden uitproberen'', zegt Lavreysen, die echter nog even geduld moet hebben. In oktober, bij de EK in Apeldoorn, is de eerste echte test.