Na zijn overwinning in Imola lijkt Max Verstappen weer helemaal op koers te liggen. Toch is de wereldkampioen voorzichtig in zijn verwachtingen voor de volgende race: de Grand Prix van Monaco. Het smalle stratencircuit van Monte Carlo ligt Red Bull namelijk traditioneel minder goed. Maar dit jaar gloort er hoop aan de horizon dankzij een opvallende regelwijziging van de FIA.
Verplichte tweestopper moet optocht voorkomen
De Grand Prix van Monaco staat te boek als de meest prestigieuze van allemaal. Vanaf 1955 is het circuit een vast onderdeel van de kalender, maar in recente seizoenen krijgt de baan steeds meer kritiek. Daarom heeft de FIA besloten om dit jaar een verplichte tweestopstrategie in te voeren in Monaco. Het doel: meer actie en spanning brengen op een circuit waar inhalen vrijwel onmogelijk is.
Voor Verstappen en Red Bull komt deze wijziging als geroepen. Waar motorvermogen of aerodynamica minder verschil maken, komt strategie centraal te staan. Daarin blinken de Oostenrijkers uit. In Imola lieten ze opnieuw zien hoe scherp ze aan de pitmuur zijn, met twee razendsnelle stops voor Verstappen tijdens een cruciale safetycarfase.
Verstappen verveelde zich
Vorig jaar verveelde Verstappen zich nog kapot in Monte Carlo. Door een crash in de openingsronde en een langdurige rode vlag kwamen alle coureurs al vroeg aan hun verplichte pitstop toe. Wat volgde was een gezapige optocht door de straten van Monaco, omdat alle coureurs zo zuinig mogelijk waren op hun banden.
Dit fenomeen doet zich al jaren voor, met de GP van Monaco van 2021—die Verstappen overigens won—als dieptepunt voor Formule 1-fans. Gedurende de 78 ronden vond er slechts één inhaalactie plaats. Mick Schumacher ging zijn teamgenoot Nikita Mazepin voorbij in de openingsronde. De race was na de kwalificatie dus al nagenoeg beslist.
Verstappen blijft sceptisch
Toch tempert Verstappen de verwachtingen. “Monaco wordt met al die langzame bochten een stuk moeilijker, dus het wordt zeker niet de baan die onze auto het beste ligt,” zegt de viervoudig wereldkampioen na de GP van Emilia-Romagna. En hij heeft daar reden toe: vorig jaar won hij nog in Imola, net als afgelopen weekend, maar kwam hij een week later niet verder dan een zesde plaats in Monaco.
Ook de GP van Bahrein, die werd gereden in raceweekend 4, geeft reden tot scepsis. De trage bochten van het Bahrain International Circuit bezorgden de Red Bull de nodige moeite. Verstappen kwam niet verder dan de zesde plaats, terwijl concurrenten Oscar Piastri en Lando Norris van McLaren respectievelijk als eerste en derde finishten.
Kwalificatie in Monaco
Daar waar het altijd belangrijk is om een goede tijd neer te zetten tijdens de kwalificatie op zaterdag, is het in Monaco nóg belangrijker. Vanwege de weinige mogelijkheden tot inhalen, heeft de polesitter een voordeel ten opzichte van de concurrentie. Toch zegt het niet alles, want slechts vier van de laatste negen GP’s van Monaco werden vanaf de kopstartpositie gewonnen.
Met de nieuwe tweestopregel krijgt Red Bull in ieder geval de kans om het verschil niet op de baan, maar op de timing van pitstops te maken. En dan kan zelfs op een circuit dat hen niet ligt, toch de winst lonken.
Overwinningen Verstappen vanaf poleposition
Bij zijn eerdere twee overwinningen in Monte Carlo vertrok de Nederlander—ondanks het feit dat de baan de Red Bull niet ligt—vanaf poleposition. Voor aanvang van de race in 2021 schoof Verstappen automatisch door van plek 2 naar plek 1 in de voorste startrij. Polesitter Charles Leclerc kon namelijk niet aan de race beginnen door een probleem met de aandrijfas van zijn auto. In 2023 zette Verstappen de snelste tijd neer in de kwalificatie waardoor hij als raceleider startte én finishte.
Verstappen gaat zondag op jacht naar zijn derde winstpartij in Monte Carlo. Hieronder een overzicht van de aanvangstijden en de stand van de kampioenschappen.
Aanvangstijden
Gebeurtenis | Dag | Tijd |
Vrije training 1 | Vrijdag 23 mei | 13:30 uur |
Vrije training 2 | Vrijdag 23 mei | 17:00 uur |
Vrije training 3 | Zaterdag 24 mei | 12:30 uur |
Kwalificatie | Zaterdag 24 mei | 16:00 uur |
GP van Monaco | Zondag 25 mei | 15:00 uur |
Stand coureurskampioenschap
Plaats | Coureur | Team | Puntenaantal | Overwinningen | Podiums |
1 | O. Piastri | McLaren | 146 | 4 | 6 |
2 | L. Norris | McLaren | 133 | 1 | 6 |
3 | M. Verstappen | Red Bull | 124 | 2 | 4 |
4 | G. Russell | Mercedes | 99 | 0 | 4 |
5 | C. Leclerc | Ferrari | 61 | 0 | 1 |
6 | L. Hamilton | Ferrari | 53 | 0 | 0 |
7 | A.K. Antonelli | Mercedes | 48 | 0 | 0 |
8 | A. Albon | Williams | 40 | 0 | 0 |
9 | E. Ocon | Haas | 14 | 0 | 0 |
10 | L. Stroll | Aston Martin | 14 | 0 | 0 |
11 | C. Sainz jr. | Williams | 11 | 0 | 0 |
12 | Y. Tsunoda | Red Bull | 10 | 0 | 0 |
13 | P. Gasly | Alpine | 7 | 0 | 0 |
14 | I. Hadjar | Racing Bulls F1 Team | 7 | 0 | 0 |
15 | N. Hülkenberg | Sauber | 6 | 0 | 0 |
16 | O. Bearman | Haas | 6 | 0 | 0 |
17 | F. Alonso | Aston Martin | 0 | 0 | 0 |
18 | L. Lawson | Racing Bulls F1 Team | 0 | 0 | 0 |
19 | J. Doohan | Alpine | 0 | 0 | 0 |
20 | G. Bortoleto | Sauber | 0 | 0 | 0 |
21 | F. Colapinto | Alpine | 0 | 0 | 0 |
Stand constructeurskampioenschap
Plaats | Constructeur | Puntenaantal | Overwinningen | Podiums |
1 | McLaren | 279 | 5 | 12 |
2 | Mercedes | 147 | 0 | 4 |
3 | Red Bull | 131 | 2 | 4 |
4 | Ferrari | 114 | 0 | 1 |
5 | Williams | 51 | 0 | 0 |
6 | Haas | 20 | 0 | 0 |
7 | Aston Martin | 14 | 0 | 0 |
8 | Racing Bulls F1 Team | 10 | 0 | 0 |
9 | Alpine | 7 | 0 | 0 |
10 | Sauber | 6 | 0 | 0 |