Een tiende plaats, een tijdstraf, drie strafpunten én een woedende hoofdrol in een chaotische Grand Prix van Spanje: Max Verstappen beleefde zondag een nachtmerrie op het Circuit de Barcelona-Catalunya. De Nederlander balanceert nu op het randje van een raceban en ziet zijn titelkansen verder afbrokkelen.
Dat het seizoen van Verstappen tot dusver allesbehalve gesmeerd loopt, is een understatement. Hij en Red Bull geven niet thuis en dat doet veel met de wereldkampioen. Zo nu en dan nemen de frustraties de overhand, ook op het circuit in Barcelona. Het is oppassen voor drastische sancties in de nabije toekomst, want een startverbod ligt in het verschiet.
Verstappen dicht bij schorsing
Met de drie strafpunten die hij in Spanje kreeg, staat Verstappen nu op elf stuks – één verwijderd van een automatische schorsing. Als Verstappen in de komende twee races (Canada en Oostenrijk) nog één keer over de schreef gaat, moet hij verplicht een Grand Prix overslaan. Pas na de wedstrijden op Circuit Gilles Villeneuve en de Red Bull Ring vervallen twee strafpunten en heeft Verstappen weer enigszins ademruimte.
Tien seconden tijdstraf
Tijdens de race werden er ook al maatregelen genomen tegen Verstappen. Met een tijdstraf van tien seconden zat de Red Bull-coureur op de blaren. Het was het gevolg van een incident met George Russell, waarbij Verstappen tijdens een herstart na de safety car zijn frustratie niet kon verbergen.
Verstappen weigerde aanvankelijk een plek terug te geven nadat hij Russell via de uitloopstrook was gepasseerd en raakte hem kort daarna zelfs met opzet, althans zo leek het. De verklaring van Verstappen was duidelijk: “Ik had nul grip in de bocht en op het rechte stuk wordt er opeens tegen mijn wiel aangereden,” zei hij na de race in gesprek met Viaplay. De wedstrijdleiding bestrafte Verstappen direct met tien seconden. Daar was hij het zichtbaar en hoorbaar niet mee eens, zo beaamde hij ook.
De tijdstraf deed hem vijf plekken zakken. Daar waar hij als vijfde over de finish kwam, moest Verstappen het doen met een tiende plek. Het leverde hem slechts één punt op.
Woede op meerdere fronten
Niet alleen zijn actie tegenover Russell zorgde voor ophef, ook intern bij Red Bull leek het te rommelen. Sterker nog: het was de aanleiding voor het incident met de Mercedes-coureur. Tijdens de cruciale slotfase koos Red Bull ervoor Verstappen op harde banden terug de baan op te sturen, terwijl vrijwel alle concurrenten op snellere softs stonden. “Waarom harde banden?”, vroeg Verstappen verbijsterd over de boordradio. Het antwoord: er was geen ander vers rubber meer beschikbaar.
Dat antwoord stelde hem allerminst gerust. Bij de herstart had hij zichtbaar moeite zijn auto onder controle te houden, verloor direct een plek aan Charles Leclerc en moest daarna ook Russell voorbij laten – zij het niet op reglementaire wijze. Wat volgde was de botsing tussen de Nederlander en de Brit.
George Russell, zelf ook verrast door het incident, reageerde kritisch: “Ik heb dit soort acties gezien in simulatorgames en karting, maar niet in de Formule 1. Het was totaal onnodig en het heeft hem veel punten gekost.”
Pijnlijk resultaat in titelrace
De teleurstelling is des te groter omdat dit weekend voor Verstappen juist het begin moest zijn van de wederopstanding. De Europese triple header – drie achtereenvolgende raceweekenden – was aangewezen als het moment waarop Red Bull terrein zou goedmaken op McLaren, dat de laatste weken aan een opmars bezig is. In plaats daarvan liep Verstappen opnieuw averij op. Oscar Piastri won de race, Lando Norris werd tweede, en de voorsprong van de Australiër op Verstappen in het WK-klassement groeide tot maar liefst 49 punten (186 om 137).
Het constructeurskampioenschap is daarnaast al zo goed als buiten bereik voor Red Bull. Momenteel domineert McLaren met een puntenaantal van 362, terwijl het team van Verstappen met 144 punten op de vierde plaats staat. Het is een eenmansstrijd bij de Oostenrijkers, want Verstappen verzamelde 137 van de 144 punten.
Realiteitscheck voor Red Bull
De nederlaag in Spanje betekent een harde realiteitscheck voor Red Bull. De dominantie van vorig seizoen lijkt ver weg, en ook Verstappen zelf lijkt steeds vaker gefrustreerd en uit balans. Waar hij vorig jaar ongenaakbaar was, beleeft hij nu een seizoen vol haperingen, fouten en interne spanningen.
Stand coureurskampioenschap
Plaats | Coureur | Constructeur | Punten | Overwinningen | Podiums |
1 | O. Piastri | McLaren | 186 | 5 | 8 |
2 | L. Norris | McLaren | 176 | 2 | 8 |
3 | M. Verstappen | Red Bull | 137 | 2 | 4 |
4 | G. Russell | Mercedes | 111 | 0 | 4 |
5 | C. Leclerc | Ferrari | 94 | 0 | 3 |
6 | L. Hamilton | Ferrari | 71 | 0 | 0 |
7 | A.K. Antonelli | Mercedes | 48 | 0 | 0 |
8 | A. Albon | Williams | 42 | 0 | 0 |
9 | I. Hadjar | Racing Bulls | 21 | 0 | 0 |
10 | E. Ocon | Haas | 20 | 0 | 0 |
11 | N. Hülkenberg | Sauber | 16 | 0 | 0 |
12 | L. Stroll | Aston Martin | 14 | 0 | 0 |
13 | C. Sainz jr. | Williams | 12 | 0 | 0 |
14 | P. Gasly | Alpine | 11 | 0 | 0 |
15 | Y. Tsunoda | Red Bull | 10 | 0 | 0 |
16 | O. Bearman | Haas | 6 | 0 | 0 |
17 | L. Lawson | Racing Bulls | 4 | 0 | 0 |
18 | F. Alonso | Aston Martin | 2 | 0 | 0 |
19 | G. Bortoleto | Sauber | 0 | 0 | 0 |
20 | J. Doohan | Alpine | 0 | 0 | 0 |
21 | F. Colapinto | Alpine | 0 | 0 | 0 |
Stand constructeurskampioenschap
Plaats | Constructeur | Punten | Overwinningen | Podiums |
1 | McLaren | 362 | 7 | 16 |
2 | Ferrari | 165 | 0 | 3 |
3 | Mercedes | 159 | 0 | 4 |
4 | Red Bull | 144 | 2 | 4 |
5 | Williams | 54 | 0 | 0 |
6 | Racing Bulls | 28 | 0 | 0 |
7 | Haas | 26 | 0 | 0 |
8 | Sauber | 16 | 0 | 0 |
9 | Aston Martin | 16 | 0 | 0 |
10 | Alpine | 11 | 0 | 0 |