Een op de zeven Nederlandse kinderen onder de 13 jaar heeft overgewicht en 77 procent van de kinderen beweegt te weinig voor een goede gezondheid. De Hartstichting en de KNVB willen daar verandering in brengen en lanceren dinsdag het YouTube-kanaal
Speel je Fit om kinderen meer te laten bewegen. De OranjeLeeuwinnen, Eredivisie voetballers en bekende Nederlanders spelen hier een grote rol in.
Op het YouTube-kanaal Speel je Fit tonen negen ambassadeurs oefeningen met de Speel je Fit-bal. Daarnaast organiseren De Hartstichting en de KNVB evenementen op scholen en stadspleinen. "We willen sociale media steeds meer omarmen, in plaats van ze aan te wijzen als grote boosdoener voor het feit dat kinderen te weinig bewegen”, aldus David Verschoor van de Hartstichting.
YouTuber Nanne Meijer vindt het fijn dat hij, doordat hij ambassadeur is van Speel je Fit, kinderen kan inspireren om meer te bewegen: “Ik vind het fijn om te doen. Ik merk altijd dat kinderen die naar me kijken, het zien als een goede raad van een goede vriend.” Ook zanger-musicalster Tim Douwsma is ambassadeur: “Ik zie dat kinderen nu heel veel bezig zijn met hun telefoontje, ze overgewicht krijgen, niet fit zijn en snel buiten adem zijn. Ik denk daarom dat het belangrijk is dat kinderen weer gaan inzien hoe belangrijk het is om buiten te spelen."
Het project vindt in aanloop naar en tijdens UEFA Women's EURO 2017 plaats. Het EK vrouwenvoetbal wordt dit jaar gespeeld in ons land. De OranjeLeeuwinnen hebben ook een belangrijke rol in het project.