Max Verstappen krijgt in Sotsji bij de Grote Prijs van Rusland weer de beschikking over een verbeterde versie van de Honda-motor. Het levert de Formule 1-coureur van Red Bull wel een gridstraf op. Volgens Honda moet Verstappen zondag vijf plekken naar achteren op de startopstelling omdat een deel van de aandrijving, de verbrandingsmotor, wordt vervangen.
"Inclusief deze nieuwe motor zou ik veilig moeten zitten voor de rest van het seizoen", lichtte de coureur toe op Verstappen.nl. "We dachten vooral 'waarom niet?’. Veel pijn gaat het ons niet doen hier, die vijf strafplaatsen op de grid. Want je kunt hier wel inhalen, zo bleek vorig jaar toen ik achteraan startte. En ik ga hier normaal gesproken toch niet winnen, dus dan moet je realistisch zijn."
Begin deze maand kreeg de Nederlander bij de GP van Italië al een flink aangepaste motor. Verstappen moest toen op Monza helemaal achteraan starten. Een inhaalrace bracht hem naar de achtste plek. Afgelopen week in Singapore eindigde Verstappen als derde, achter de twee Ferrari's.
Zijn Thaise teamgenoot Alexander Albon en Pierre Gasly van Toro Rosso, dat eveneens krachtbronnen van Honda gebruikt, schuiven na de kwalificatie van zaterdag ook vijf plaatsen op naar achteren omdat hun verbrandingsmotor wordt verwisseld. Iedere coureur mag slechts een beperkt aantal onderdelen van de motor tijdens het seizoen laten vervangen. Als dat vaker gebeurt, volgt een gridstraf.
De Rus Daniil Kviat weet nu al dat hij zondag voor eigen publiek achteraan start. In de Toro Rosso van Kviat wordt, afgezien van de batterij, de hele aandrijving vervangen. De gridstraf die daaraan vastzit, zorgt ervoor dat Kviat vanaf de laatste rij moet beginnen op het circuit van Sotsji.
Honda voert de motorwissel nu door omdat de race in Rusland de bolides van Red Bull en Toro Rosso normaal gesproken wat minder goed ligt dan de grands prix die daarna komen, in Japan (13 oktober) en Mexico (27 oktober).