Niet veel jongeren kunnen zeggen dat ze een succesvol bedrijf leiden. De zestienjarige Max van Marle en Stijn Dierink zijn hier een uitzondering op. Hun dertig Instagramaccounts worden gevolgd door in totaal maar liefst 1,1 miljoen volgers. Talloze adverteerders kloppen daarom bij de jongens aan. "Het geeft een kick om zoveel volgers te hebben."
Ondernemen zat er al vroeg in bij Max en Stijn. "Zo hebben we een tijdje kippen gehouden. De eieren verkochten we door. We hadden eerst 25 kippen, maar omdat het zo'n succes was, kochten we er tien bij.” Dat het tweetal geld kon verdienen met Instagram hadden ze echter allesbehalve van tevoren gedacht. Sterker nog, de eerste foto die Max plaatste, kwam voort uit verveling, omdat hij geen PlayStation had zoals veel klasgenoten. Max: “Uit verveling keek ik op Instagram en kwam ik een mooie foto tegen. Ik besloot een account aan te maken en deze te posten. Tot mijn verbazing kreeg ik binnen een minuut meer dan tien likes.” Max appte zijn vriend Stijn en een nieuwe hobby was geboren. “Ons doel was om zoveel mogelijk likes binnen te harken; dat geeft een kick.”
Het binnenhalen van likes gingen de jongens zo goed af, dat adverteerders interesse kregen om te adverteren op de accounts. Het tweetal richtten daarom begin dit jaar een bv op. Hiervoor moesten ze wel eerst een bezoekje brengen aan de rechter. Max: “We moesten de rechter om handlichting vragen. Dat houdt in dat we mogen handelen als achttienjarigen. Gelukkig hebben we de rechter kunnen overtuigen.” Stax Social Media was geboren.
Max (links) en Stijn (rechts)
"Vrienden maken weleens de grap dat wij een rondje mogen geven"
De 5-vwo-leerlingen plaatsen geen eigen geschoten kiekjes of beelden, maar struinen het internet af naar pareltjes. Hun werk valt anders niet te combineren met hun school. Zo sturen ze regelmatig een berichtje naar een Instagrammer of ze een foto van de desbetreffende persoon mogen plaatsen. “Waarom onze accounts zo succesvol zijn? Omdat we actief zoeken naar goede foto’s en we blijkbaar oog hebben voor wat mensen mooi vinden.” Max wil niet uit de doeken doen hoeveel het tweetal precies verdient, maar dat het zeker meer is dan het loon van een vakkenvuller bij de Albert Heijn, kan hij wel beamen. Max: “Vrienden maken tijdens het uitgaan weleens de grap dat wij een rondje mogen geven.”
Het tweetal, en tien vrienden die bij hen in dienst zijn, plaatsen minimaal een keer per dag een foto of video op ieder account, waarvan ze sommige ook beheren voor andere bedrijven. Deze beslaan verschillende niches, zoals voetbal, eten en luxe. Vooral de ‘luxury’ accounts lopen als een trein. “Foto van mooie huizen, auto’s, resorts, enzovoorts, worden veel geliked. Deze foto’s spreken jongeren, de doelgroep op Instagram, blijkbaar aan. Ze dromen ervan. Ik ben erg trots op deze accounts.”
Dat het tweetal succesvol is, zeker gezien hun leeftijd, mogen duidelijk zijn, maar wat vindt eigenlijk Max van zijn werk? “Het geeft een kick dat we met 0 volgers zijn begonnen en we er nu 1,1 miljoen hebben. Verder vind ik het fijn om eigen baas te zijn. Of ik later ook een studie wil gaan doen die hierop aansluit? Mijn voorkeur gaat nu uit naar bedrijfskunde of international business, maar ik sluit niet uit dat ik een opleiding ga doen die aansluit op sociale media.”
Tips voor Instagrammers
Heeft Max tot slot nog tips voor Instagrammers die ook succesvol willen worden? Max: "Het is belangrijk dat je één thema kiest waar je over gaat posten, anders weten Instagrammers niet wat ze van je kunnen verwachten. Post verder minimaal één keer per dag een foto op je account. Als je namelijk een paar dagen niet actief bent, neemt het aantal volgers af. Dat komt omdat je foto's of video's dan niet meer bovenaan de feed van je volgers verschijnt. Veel Instagrammers vinden je dan niet meer interessant."
"Verder is het goed om, als je succesvol wilt worden, e-books over Instagram te lezen en contact op te nemen met mensen die ongeveer evenveel volgers hebben als jij. Maak de deal dat jij soms een foto van de desbetreffende persoon plaatst en andersom. Je kunt elkaar op deze manier promoten. Het is overigens wel belangrijk dat je niet een Instagramaccount maakt met als doel om er je werk van te maken. Dan houd je het namelijk niet vol."