BHV’ers op de werkvloer

21 nov , 11:21 Zakelijk
first-aid-1732713_1280

Overal kan een ongeluk gebeuren. Binnen elke organisatie, groot of klein, het maakt niet uit. Gelukkig gebeurt het overgrote deel van de tijd helemaal niks ernstigs. Maar hierdoor kan het gevoel bekruipen dat een BHV’er (bedrijfshulpverlener) er maar bij hoort en geen toegevoegde waarde heeft voor je organisatie.

Totdat er wél iets misgaat. Juist in die momenten, die altijd onverwachts komen, is het belangrijk dat er mensen zijn binnen de organisatie die weten wat ze op dat specifieke moment moeten doen. 

Een BHV’er binnen je organisatie is niet zomaar een verplichting. Het zorgt ervoor dat mensen zich veilig voelen en zijn. Het maakt de organisatie minder kwetsbaar en bezoekers en medewerkers kunnen vertrouwen op de kundigheid van de BHV’er mocht er wat gebeuren. 

Cruciale eerste minuten

Het is algemeen bekend dat de eerste minuten na een ongeval cruciaal zijn voor de (blijvende) schade. Helaas kunnen nooddiensten nooit binnen enkele seconden ter plaatse zijn. Om juist die belangrijke tijd te overbruggen, heb je mensen nodig die kennis van zaken hebben. Dat moment tussen het ongeval en de aankomst van ambulance of brandweer is cruciaal. 

Welk ongeval het ook is, maakt niet uit, een collega die plotseling onwel is geworden. Een beginnende brand of een ongeluk op de werkvloer. In de eerste minuten kan de schade worden beperkt of juist worden vergroot, dat ligt aan de kennis van de medewerkers. Een BHV’er heeft op de cursus leren handelen naar dit soort situaties. Alarmeert op de juiste manier, houdt het hoofd koel en drukt paniek de kop in. 

BHV per bedrijf

Een veelgehoord misverstand is dat ondernemers denken dat een BHV cursus alleen nodig is in grote organisaties. Juist de kleinere bedrijven zijn kwetsbaarder als er mensen afwezig zijn met de juiste kennis. De verantwoordelijkheid ligt in kleinere organisaties bij minder mensen en dan kan de afwezigheid van één specifiek persoon al grote problemen veroorzaken. Ook in kleinere organisaties is het belangrijk dat iedereen de juiste kennis paraat heeft. 

Of het nu gaat om een kantoor, winkel, praktijkruimte of werkplaats: overal waar mensen samenkomen is het belangrijk dat er iemand kan handelen bij een incident.

Hoeveel BHV’ers per organisatie?

De hoeveelheid BHV’ers die geschoold moet worden is per organisatie verschillend; de vuistregel is per 50 medewerkers 1 BHV’er. Hierbij moet wel gezegd worden dat meer BHV’er fijner is, ook voor de BHV’er zelf, die dan hulp heeft in geval van nood. Als meerdere mensen goed opgeleid zijn, is de kans groter dat er iemand aanwezig is op het juiste moment. 

Het belangrijkste voordeel van meerdere BHV’ers is de mogelijkheid om de taken te kunnen verdelen in het geval van nood.

Actuele kennis

Iemand die een BHV certificaat heeft gehaald is vanaf dat moment één jaar officieel BHV’er. Om de vaardigheden up-to-date te houden zijn er jaarlijkse herhalingscursussen, er wordt dan minder stil gestaan bij de theorie, maar juist het praktijkgedeelte wordt aangescherpt. Zo weet je zeker dat BHV'ers snel en zeker kunnen handelen als het erop aankomt. 

Hoe organiseer je een BHV?

Voor veel bedrijven is het regelen van een BHV cursus iets waar ze tegenop kijken. Er moet uitgezocht worden, wanneer en waar de cursus gegeven kan worden. In Nederland zijn er verschillende opleiders die dit aanbieden, basiscursussen, herhalingen en BHV incompany trainingen. 

Het platform cursusgeregeld.nl brengt dat aanbod overzichtelijk bij elkaar. Met meer dan 50 aangesloten opleiders is het mogelijk om door het hele land trainingen te plannen: een losse BHV-cursus voor individuele medewerkers, een jaarlijkse herhalingscursus of een incompany training waarbij het hele team op de eigen locatie kan worden opgeleid. Zo weet iedereen precies wat er moet gebeuren wanneer het erop aankomt, en blijft BHV voor organisaties praktisch en toegankelijk.

Veiligheid begint bij keuzes

Het hebben van een BHV’er is verplicht maar dat is niet de voornaamste reden dat bedrijven het doen. Het gaat om verantwoordelijkheid en veiligheid voor je medewerkers. Het gaat erom dat je voorbereid bent op een situatie die je eigenlijk nooit wilt meemaken, dat ene moment dat elke seconde cruciaal is, dan wil je de juiste kennis hebben.