De kosten om een container van Shanghai naar Rotterdam te verschepen zijn tot een nieuwe recordhoogte gestegen. Vervoerders vragen op dit moment gemiddeld 13.787 dollar (11.721 euro) per container tussen de Chinese en Nederlandse havenstad. Dat is meer dan het zevenvoudige van de prijzen die een jaar geleden werden gerekend, berekende de Britse zeevaartconsultant Drewry.
Veel sectoren zuchten al maandenlang onder de explosief gestegen transportkosten. Er is grote schaarste aan containers en containerschepen op belangrijke zeeroutes nu het economisch herstel van de coronapandemie sneller doorzet dan verwacht. Ook ontstaan er opstoppingen in havens door de drukte en waren Chinese terminals tijdelijk gesloten door lokale corona-uitbraken.
Van het westen naar oosten kost een container overigens minder, doordat Azië veel meer naar Europa exporteert dan andersom. Een container van Rotterdam naar Shanghai kost 'slechts' 1651 dollar, wat overigens nog altijd 35 procent meer is dan een jaar geleden.
Winkelketen Action waarschuwde al voor hogere prijzen door de gestegen vervoerskosten en tuincentra verwachten dat onder andere tuinmeubelen duurder worden. Economen van ING houden rekening met blijvend hoge containerkosten, zo schreven ze eerder deze zomer. Grote rederijen hebben weliswaar veel nieuwe containerschepen besteld, maar die worden pas over twee jaar opgeleverd. In de tussentijd blijft het daarom dringen om de beperkte capaciteit voor zeetransport.
De problemen met het containervervoer zorgen ook voor toenemende irritatie bij klanten, zegt Roderick de la Houssaye, voorzitter van de ondernemersvereniging Fenex voor logistiek dienstverleners. "Het percentage op tijd geleverde containers is veel lager. Je bent dus duurder uit en de service is slechter", legt hij uit. Volgens De la Houssaye helpt het ook niet dat er nog maar weinig concurrentie is tussen rederijen. Door fusies en faillissementen zijn er nog maar drie grote containervervoerders overgebleven.
De Europese Unie heeft bovendien een regeling dat rederijen inniger mogen samenwerken dan concurrentieregels normaal gesproken zouden toestaan, omdat ze in het verleden kampten met overcapaciteit en lage winstmarges. Europese belangenorganisaties voor de logistiek zijn daar al langer kritisch over, weet de Fenex-voorzitter.