Singles Day slaat aan in Nederland

Foto: Pexels

Singles Day, oftewel het vrijgezellenbestaan, wordt vandaag met hoge kortingen in zowel offline als online winkels gevierd. Vooral in China is het onder jongeren een populaire feestdag. Naar alle waarschijnlijkheid is de dag ontstaan in 1993 aan de prestigieuze universiteit van Nanjing.

Op 11 november bestaat de datum uit vier keer een één. De één staat in China symbool voor individu. De studenten van de universiteit van Nanjing vonden dit een uitstekende dag om het vrijgezellenbestaan te vieren. Er wordt gesuggereerd dat deze feestdag voornamelijk gepaard ging met activiteiten waardoor een vrijgezel juist een potentiële partner kon ontmoeten. In de jaren erna werd de dag op steeds meer universiteiten gevierd en ook nadat de studenten de universiteit verlieten, hebben ze de traditie rondom Singles Day voortgezet. Het werd een steeds groter wordend fenomeen en tot op de dag van vandaag wordt de dag zeer uitgebreid door veel jongeren in China gevierd.

In China is Singles Day een grote shoppingdag, maar voor ons in Nederland is het een nieuwe traditie. Het concept bestaat hier in Europa pas sinds dit jaar. Nederland is qua marktgrootte niet te vergelijken met China, maar toch vinden veel Chinese webshops de weg naar de Nederlandse consument. De website singlesdaydeal.nl geeft aan dat Chinese webshops zoals AliExpress, Gearbest en MiniInTheBox zich richten tot de Nederlandse consument.

Speciale acties

Vandaag is de dag waarbij niet alleen online maar ook offline shops, zoals BCC en Blokker hoge kortingen aanbieden. Maar ook in de winkelstraten is het concept al te vinden. Winkels introduceren dit jaar voor het eerst speciale acties en promoties om veel omzet te genereren. Alibaba heeft vorig jaar op één dag zestig miljard dollar omgezet. Veel commerciële bedrijven wereldwijd maar ook webwinkels, zoals Bol.com, BCC en de Media Markt, zijn dit jaar aan het kijken of Singles Day in Nederland ook aanslaat. Op deze manier proberen ze niet alleen hun producten te promoten onder de Nederlands consumenten, maar ook aanspraak te maken op de Chinese markt.

Ook dit jaar zijn in China weer alle records verbroken. Binnen één uur was er al meer dan 7.4 miljard dollar omgezet aan online verkopen. Ook in Nederland begint Singles Day haar weg te vinden. Het zal vandaag blijken of de shoppingdag ook in ons land zal aanslaan.