De Eurostar van Amsterdam naar Londen zal mogelijk korter uit de running zijn dan de eerder aangekondigde zeven tot elf maanden. Demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) bevestigt vrijdag uitspraken hierover door topvrouw Gwendoline Cazenave van Eurostar in een interview met het AD.
De topvrouw liet weten dat het vervoersbedrijf een Zwitsers railadviesbureau heeft ingeschakeld om de mogelijkheden te onderzoeken om de treinverbinding minder te lang te onderbreken.
Door een verbouwing op het treinstation Amsterdam Centraal medio volgend jaar kan de hogesnelheidstrein niet vanaf Amsterdam rijden. Blijven rijden tijdens de renovatie is volgens ProRail onveilig. Bovendien is er geen ruimte voor paspoort- en bagagechecks.
"Samen met ProRail, NS en het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat hebben we een Zwitsers bureau deze zomer de opdracht gegeven naar oplossingen te kijken. Zij zeggen: er is een mogelijkheid om de huidige Eurostar- terminal later te sluiten en de toekomstige terminal eerder te openen. Daar werkt ProRail nu aan", zegt Cazenave.
Het vooruitzicht dat de Eurostar elf maanden niet zou rijden leidde tot veel commotie, onder meer bij reizigersvereniging Rover en in de Tweede Kamer. In een brandbrief uitte Rover de zorg dat "reizigers voor hun plannen naar het vliegtuig zullen uitwijken", wat niet in lijn zou zijn met "klimaatmaatregelen van het Rijk", aldus de belangenorganisatie.
"Alle betrokkenen zijn aan het zoeken naar een oplossing", aldus Heijnen vrijdag kort voor de ministerraad. "Het wordt denk ik lastig om de hele periode gewoon door te blijven rijden. Maar we proberen met elkaar te zoeken naar oplossingen. Ik hoop daar begin november meer over te kunnen vertellen."