Een blauw en wollig monster, om Nederlandse ondernemers te waarschuwen voor de gevolgen van brexit. De ludieke campagne van de ministeries van Buitenlandse Zaken en Economische Zaken valt niet alleen in Nederland op. Britse media berichten er donderdag over.
,,Zorg dat brexit jou niet in de weg zit...of ligt'', adviseert minister Stef Blok op Twitter. Op de foto bij het bericht ligt de 'brexitmuppet', zoals hij op Twitter is gedoopt, op een bureau. Achter het bureau de minister, met een verbaasde blik en zijn armen in de lucht.
Ook minister en vicepremier Hugo de Jonge mengt zich in de meligheid. ,,Stef? Geef even een teken van leven zodat we zeker weten dat het goed is afgelopen! (wie van de collega's zit eigenlijk in het pak?)'', twittert hij.
Journalisten uit binnen- en buitenland kunnen hun lol niet op. ,,Oh mijn god, de Nederlandse regering heeft eindelijk zijn brexitmuppet onthuld'', twittert Danny Kemp van persbureau AFP. ,,De muppet is die blauwe...de andere kerel is minister van Buitenlandse Zaken @ministerblok.''
Met de campagne wil de regering het brexitloket nog maar eens onder de aandacht brengen. ,,En dat gaat altijd beter met humor'', vindt Blok. En het lijkt te werken: rond 15.00 uur hadden ruim 3800 mensen op brexitloket.nl een zogenoemde brexitscan gedaan. Aan de hand van een aantal vragen krijgen ondernemers te horen wat de impact voor hun bedrijf zal zijn.
Ter vergelijking: sinds het loket vorig jaar maart openging, deden gemiddeld 186 mensen per dag een brexitscan.