Nederlandse automobilisten maken steeds meer kilometers in hun bolides. In 2016 legden personenauto’s maar liefst 118,5 miljard kilometer af. Dat is 2,2 procent meer dan in 2015. Het is de grootste groei in deze eeuw.
Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Het aantal kilometers dat automobilisten aflegden in personenauto’s zijn de afgelopen jaren flink toegenomen. Sinds 2006 is het aantal gestegen met ruim 9 miljard. De toename komt deels omdat er meer auto’s op de weg zijn; 1 miljoen meer dan tien jaar geleden. Daarnaast leggen Nederlanders gemiddeld meer kilometers af. Met een personenauto werd vorig jaar gemiddeld 13,2 duizend kilometer afgelegd.
Het populairste automerk in Nederland is Volkswagen, aldus Wijkopenautos.nl
, een inkoop- en taxatiewebsite. Ruim 17 procent van de auto’s die het bedrijf tussen 2014 en 2017 heeft getaxeerd, is een Volkswagen. Opel volgt met een veilige afstand (12,50 procent van de getaxeerde auto’s). De derde plek gaat naar Renault (12,19 procent van de getaxeerde auto’s). Opvallend veel van de getaxeerde auto's zijn van Duitse makelij; maar liefst 65 procent.
De populariteit van Volkswagen is de afgelopen jaren steeds meer toegenomen. De groei is ten koste gegaan van luxere merken, zoals BMW, Mercedes en Audi.
Wijkopenautos.nl heeft ook gekeken welk automerk per provincie het beste uit de bus komt. In iedere provincie was Volkswagen de nummer één, met in Drenthe zelfs een aandeel van 20 procent. In 6 van de 12 provincies eindigt Opel op de tweede plek, op de voet gevolgd door Renault.
Volvo is nergens zo populair als in Drenthe (18 procent van de getaxeerde auto's). Renault is daarentegen allesbehalve gewild (aandeel van 2 procent).
Duitse auto's zijn in Flevoland oppermachtig. Volkswagen staat met afstand bovenaan, gevolgd door Opel en Ford.
Mercedes Benz en Fiat zijn met beide 4 procent van alle getaxeerde auto's allesbehalve gewild in Friesland.
De Franse merken Renault en Peugeot komen met 14 en 11 procent nergens anders in Nederland zo dichtbij de ultieme nummer één: Volkswagen (16 procent).
In Groningen liggen de uitslagen allemaal vrij dichtbij elkaar: Volkswagen (19 procent), Peugeot (12 procent) en Opel (11 procent).
Limburgers houden zowel van Franse als Duitse auto's; misschien ligt het aan de ligging. De tweede plek is voor Opel (13 procent) en de derde plek voor Renault (12 procent).
Opel en Renault maken 12 procent van de getaxeerde auto's in de provincie uit. Volkswagen eindigt op de eerste plaats met 16 procent.
In Noord-Holland is de afname van merken vrij geleidelijk verspreid. Volkswagen staat op één, gevolgd door Renault en Opel.
Met 'slechts' 10 procent beland Peugeot op de derde plaats. Landgenoot Renault doet het beter met 13 procent. Volkswagen staat overtuigend op nummer één met bijna 20 procent.
In Utrecht zijn ze niet fan van Audi. Slecht zeven procent van de getaxeerde auto's is van dat merk. Hiermee is Audi hier het minst populair.
In Zeeland is Volkswagen met 15 procent relatief het minst populair. Ook het aandeel van Peugeot is hier met 8 procent het kleinst.
In Zuid-Holland zijn de meeste Opels getaxeerd: 14,06 procent van de getaxeerde auto's was van het Duitse automerk. Toch staat ook in deze provincie Volkswagen op nummer één. Op nummer drie staat Renault met 12 procent.