Nog geen drie kwart (73 procent) van de leerlingen verlaat het basisonderwijs met het schrijfvaardigheidsniveau (1F) dat normaal zou moeten zijn voor wie groep 8 achter de rug heeft. Van de kinderen in het speciaal basisonderwijs haalt maar een derde dit.
Dat meldt de onderwijsinspectie op basis van het deze maand verschenen rapport Peil.Schrijfvaardigheid. De prestaties van leerlingen zijn al ruim tien jaar stabiel en voldoen nog steeds niet aan de ambities die zijn gesteld door de commissie-Meijerink. Deze expertgroep bepaalde in 2009 wat leerlingen wanneer moeten kennen en kunnen. Hij hoopte dat 85 procent het fundamentele schrijfniveau zou gaan halen.
De huidige percentages voor niveau 1F betekenen dat elk jaar enkele tienduizenden leerlingen het (speciaal) basisonderwijs verlaten zonder een stevig fundament voor schrijven, aldus de inspectie.
Uit het onderzoek blijkt volgens deze organisatie ook dat schrijven "niet alleen moeilijk te onderwijzen en te beoordelen is, maar ook lastig te organiseren in de klas."