Uitgesproken details, spannende grafische prints en gekke kleurencombinaties, dat worden dé fashiontrends van de aankomende twee jaar. Ho, wacht heel even, van 2017 én 2018?! Hoe kunnen mode-ontwerpers zo ver vooruitkijken? “Invloedrijke ontwerpers zijn een grote inspiratiebron.”
Ontwerpers hebben geen glazen bol en al helemaal geen tijdmachine; toch kunnen ze voorspellen welke ins and outs ons te wachten staan op modegebied. Hoe doen ze dat toch? Rob Elmers, directeur van het internationaal fashionmerk van eigen bodem
Tramontana , verklapt wat het trendwatching geheim is van hun en veel andere merken: "Onze grootste inspiratiebron is toch echt de catwalk. We kijken naar invloedrijke ontwerpers uit New York, Milaan en Parijs, die lopen altijd het verst voor op de trends. Daar pikken we trends op die we vertalen naar kleding voor consumenten."
“Klanten oefenen meer invloed uit dan ze denken”
Een trend zetten is soms een kwestie van risico durven nemen. Wat wil de klant? Elmers: "We tonen bijvoorbeeld aan de winkels die onze collecties verkopen altijd eerst onze ontwerpen, voordat we deze gaan produceren. Als wij denken dat de kleur geel het helemaal gaat maken, kan het zijn dat winkeliers juist van mening zijn dat het totaal niet zal verkopen. Dan verdwijnt de kleur uit de collectie", vertelt hij verder. "Klanten oefenen dus onbewust invloed uit op de mode-industrie. Als winkeliers immers denken dat klanten het niets vinden, komt het ook niet in de schappen te liggen."
Mode-ontwerpers kunnen dus toch een beetje in de toekomst kijken. Deskundige ontwerpers noemen de toekomstige mode 'uitbundig' en 'over de top'. "De wereld is troebel. Brexit, Trump die president wordt; we weten niet welke kant het op gaat in de wereld. In de mode zijn we daarom extra optimistisch", aldus Elmers.
Chermaine Jodiwongso, senior designer bij Tramontana, voorspelt dan ook een kleurrijke, maar vooral ook vernieuwende mode. Trends die we vorig jaar voorbij zagen komen, zoals de panterprint bontjas, zullen zich de komende twee jaar verder ontwikkelen en nog 'bonter' worden dan dat ze al zijn. Hoe drukker en uitbundiger, hoe beter. "De kleding zal rijk zijn aan drukke combinaties van verschillende prints. Bloemenprints, strepen en spannende grafische prints zullen ons verrassen. Er is echt sprake van een vrolijke mix and match."