Webwinkels, vliegmaatschappijen en supermarkten, we hebben er allemaal regelmatig mee te maken. Maar wat zijn nou de toppers op het gebied van dienstverlening? Deze week reikte het online review platform Opiness Beste Service Awards uit aan veertien Nederlandse dienstverleners die afgelopen jaar uitmuntende service hebben geleverd.
Waar sommige
winnaars de prijs al voor de tweede keer in ontvangst mochten nemen, was dit jaar Picnic een opvallende nieuwkomer, de supermarkt laat de gevestigde orde flink achter zich wat betreft klantbeleving. Andere dienstverleners die een prijs in de wacht sleepten zijn: Allsecur, Bol.com, Ditzo, Holland America Line, Italiëplein, Fuif.nl, Knab, Transavia, UnitedConsumers, Vliegtickets.nl XS4all en Youfone.
Consumenten kiezen voor gemak en snelheid
Uit een analyse van 1.400 reviews over de winnaars blijkt dat snelheid en het geboden gemak die technologie biedt, momenteel van groot belang zijn voor consumenten. In een vijfde van de reviews wordt zaken benoemd als: een optimaal werkende website, app, chat of goede communicatie. Verder vinden klanten anno 2017 het belangrijk dat dienstverleners hun beloftes nakomen (32 procent), ze persoonlijke en deskundige service bieden (18 procent) en ze voordelig zijn (8 procent).
, een van de breinen achter Opiness, weet als geen ander waar bedrijven mee kunnen scoren. “Tijd besteden aan zaken als internet, telefonie, bankzaken, energie en verzekeringen is voor veel consumenten een noodzakelijk kwaad. Iets zoeken of boeken op internet moet daarom soepel en snel gaan. Voor dienstverleners is hier de komende jaren veel terrein te winnen. Een goed online platform, of dat nu een app, een chat of sociale media is, waarmee je als bedrijf makkelijk in contact treedt met klanten is essentieel en zorgt dat klanten voor je kiezen en bij je blijven.”
[embed]https://vnieuws.nl/wp-content/uploads/2017/01/OpinessDEF.mp4[/embed]