Twee sponsors van het programma Voetbal Inside zijn niet blij met de commotie over de vermeend seksistische en racistische uitspraken van de analisten Johan Derksen en René van der Gijp en presentator Wilfred Genee. Heineken Nederland, die Amstel Bier produceert, en producent Gillette zijn in gesprek met RTL hierover, maakten zij woensdag bekend.
Sylvana Simons en Sunny Bergman deden dinsdag een oproep aan adverteerders van het programma om zich terug te trekken vanwege de doorlopende lompe opmerkingen van de drie.
Heineken stelt in een verklaring. ,,We moeten ons altijd blijven afvragen of de inhoud van een gesponsord programma past bij de waarden van ons merk.”
Gillette zegt pal te staan voor diversiteit. ,,Wij steunen op geen enkele manier uitlatingen die mensen kunnen kwetsen op basis van hun huidskleur, hun geslacht of hun seksuele geaardheid.”
RTL zelf stelde woensdag in een reactie op de commotie dat de mening van de mannen aan tafel bij Voetbal Inside ,,ongenuanceerd, lomp en controversieel” is. Maar dat ,,het niet aan de orde is dat de grens wordt overschreden”. De zender voegt daaraan met klem toe dat de mening van de drie 'analisten’ ,,niet gelijk staat aan de mening van RTL”.
Het is niet de eerste maal dat het drietal van Voetbal Inside wordt bekritiseerd om hun uitlatingen. In oktober vielen veel mensen over Johan Derksen, René van der Gijp en Wilfred Genee heen toen zij moesten lachen om de bekentenis van Jelle Brandt Corstius dat hij tijdens zijn werk als redacteur bij Barend & Van Dorp was verkracht. Later stelden de mannen dat hun gelach door anderen verkeerd was geïnterpreteerd.