ACEA: marktaandelen diesel- en benzineauto's krimpen verder

03 nov 2022, 8:00 Zakelijk
acea marktaandelen diesel en benzineautos krimpen verder
ANP
Het marktaandeel van nieuwe benzineauto's en auto's met een dieselmotor in de Europese Unie kromp in het derde kwartaal opnieuw. Het aandeel van elektrische auto's groeide juist verder, meldt brancheorganisatie ACEA.
Diesel- en benzineauto's zijn nog wel dominerend, met een gezamenlijk aandeel van 54,3 procent. Het marktaandeel van auto's die op benzine lopen daalde van 39,3 procent vorig jaar, tot 37,8 procent. Bij diesels is er sprake van een afname met 1 procentpunt tot 16,5 procent. De verkoop van nieuwe benzineauto's kwam uit op 823.360 stuks het afgelopen kwartaal, een afname van 3,3 procent. Het aantal dieselauto's dat de showrooms uitrolde ging met 4,7 procent achteruit tot 360.596.
De verkopen van elektrisch aangedreven auto's lieten in de afgelopen periode een groei zien van 22 procent tot 259.449 stuks. Dieselauto's dalen al tijden in populariteit vanwege de torenhoge dieselprijs. In Nederland kelderde de verkoop met ruim 40 procent in het derde kwartaal. Ook de vraag naar benzineauto's (min 13 procent) en auto's die op LPG rijden (min 22 procent) daalden sterk in ons land. Elektrische vierwielers lieten juist een plus zien van bijna 23 procent.
Onderzoeksbureau Aumacon wijst er echter wel op dat de groei van elektrische auto's de laatste maanden steeds kleiner wordt in Nederland. Zo was er in de eerste helft van het jaar nog sprake van een verkoopverdubbeling, maar in oktober werden er nog maar 14,6 procent meer van deze auto's op kenteken gezet. Het kenniscentrum voor de autobranche voorziet dat er in heel 2022 zo'n 72.000 elektrische auto's worden verkocht, 7 procent meer dan vorig jaar.
Dat de verkoop van elektrische auto's niet meer zo hard gaat als eerder komt volgens Clem Dickmann, directeur bij Aumacon, doordat de "fiscale snacks zoals de bijtelling" opraken. "Er is bijna geen verschil meer tussen een elektrische auto en een oliegestookte auto, wat fiscale faciliteiten betreft. En daarbij zijn elektrische auto's tamelijk duur in aanschaf, mensen zijn toch voorzichtiger geworden", aldus Dickmann.