De zes bedrijven die de bagageafhandeling op Schiphol regelen, moeten per direct hulpmiddelen inzetten voor medewerkers die zwaar sjouwwerk doen, heeft de Nederlandse Arbeidsinspectie bepaald. Daarbij moet het afhandelen van bagage in de bagagehallen volgens de inspectie binnen twee jaar geautomatiseerd dan wel gemechaniseerd te zijn.
Door een tekort aan personeel bij de bagageafhandeling op de luchthaven liepen vorig jaar vluchten regelmatig vertraging op. Koffersjouwers konden het werk niet meer aan en raakten overbelast. Daardoor raakten koffers vaak zoek en moesten passagiers lang wachten op hun koffers. Nog steeds hebben de afhandelbedrijven grote moeite om voldoende personeel te vinden. Dat is een van de redenen dat Schiphol voor de periode tot en met de meivakantie nog beperkingen heeft ingesteld voor het aantal reizigers dat kan vertrekken.
"Bij alle bagageafhandelaren worden onvoldoende maatregelen genomen om de fysieke belasting te verminderen", meldt de Arbeidsinspectie. Het gaat bijvoorbeeld om het ontbreken van geautomatiseerde systemen in bagagekelders. Ook zijn er niet altijd tilhulpen aanwezig, of wordt er niet op toegezien dat deze ook echt worden gebruikt.
"Uit gesprekken met werknemers is onder andere gebleken dat de aangeboden tilhulpen in de praktijk niet voldoen of dat het gebruik ervan vertraging oplevert", aldus de inspectie. Ook op de platforms, waar het laden en lossen van vliegtuigen plaatsvindt, wordt onvoldoende gebruik gemaakt van hulpmiddelen.
De Arbeidsinspectie bracht de bagageafhandelaren dinsdag op de hoogte van de opgelegde eisen. Die moeten volgens de instantie worden nageleefd.
Het is al langer bekend dat werknemers van bagageafhandelaars nog vaak te zwaar tilwerk doen. De afhandelaars, Schiphol en de inspectie spraken jaren geleden al af dat overmatig zwaar sjouwwerk verleden tijd zou zijn.
Schiphol laat in een reactie weten "alles in het werk te zullen stellen" om de bagageafhandeling "zo snel mogelijk" te automatiseren, dan wel te mechaniseren. Volgens de luchthaven is op dit moment ongeveer 75 procent van de bagagekelders uitgerust met tilhulpen. "Afhandeling van alle bagage automatiseren/mechaniseren is een grote opgave. Schiphol kent wereldwijd geen luchthaven waar de bagageafhandeling volledig is geautomatiseerd en ook uit gesprekken met potentiële leveranciers komt het beeld naar voren dat het ambitieus is", stelt Schiphol.
"Het is jammer dat het de sector, inclusief wijzelf, niet lukt om dit uit onszelf echt op te lossen en dat de Arbeidsinspectie eraan te pas moet komen", aldus de luchthaven.