Auto's, bestelwagens, vrachtwagens en bussen kunnen flink duurder worden door strengere Europese regels voor de uitstoot van verontreinigende stoffen door voertuigen. De directe kostenstijgingen van de zogeheten Euro 7-plannen die door Brussel zijn voorgesteld zullen waarschijnlijk vier tot tien keer hoger uitvallen dan de schattingen van de Europese Commissie (EC), waarschuwt de Europese brancheorganisatie van autoproducenten ACEA.
De ACEA haalt daarbij een onderzoek aan van Frontier Economics. Dat adviesbureau berekende dat de kosten per vrachtwagen straks kunnen oplopen tot zo'n 12.000 euro, terwijl in Brussel uitgegaan zou worden van hooguit 2800 euro. De brancheorganisatie merkt daarnaast op dat deze schattingen alleen de directe productiekosten omvatten, voornamelijk voor apparatuur en investeringen. Partijen die de vrachtwagens uiteindelijk kopen zouden met nog hogere kosten te maken krijgen.
ACEA wijst er ook op dat de Europese Unie met de huidige Euro 6-regels al de meest uitgebreide en strengste normen heeft voor de uitstoot van verontreinigende stoffen ter wereld. "De Europese auto-industrie zet zich in om de uitstoot verder te verminderen voor het klimaat, het milieu en de gezondheid. Het Euro 7-voorstel is echter simpelweg niet de juiste manier om dit te doen, omdat het een extreem lage milieu-impact zal hebben tegen extreem hoge kosten", zegt ACEA-directeur Sigrid de Vries.
Als het voorstel van de Europese Commissie wordt goedgekeurd zal de Euro 7-norm vanaf 1 juli 2025 ingaan voor nieuwe voertuigen. De regelgeving moet Europa helpen om de CO2-uitstoot met 35 procent te verminderen tegen 2035.