Europese autofabrikanten zeggen erg bezorgd te zijn over nieuwe uitstootregels die de Europese Commissie heeft voorgesteld. Ze leveren volgens brancheorganisatie ACEA weinig milieuwinst op, maar dwingen de auto-industrie wel tot nieuwe investeringen in auto's met verbrandingsmotoren. Dat gaat mogelijk ten koste van de overstap op volledig elektrische auto's.
Volgens de nieuwe normen, die de naam Euro 7 krijgen, mogen benzineauto's net zoals bij de huidige regels 60 milligram stikstofoxiden uitstoten. De uitstoot van nieuwe dieselauto's moet ook omlaag tot dat niveau, terwijl ze nu nog 80 milligram per kilometer mogen uitstoten. Daarnaast komt er een grens aan de hoeveelheid kleine deeltjes die vrijkomen bij het remmen.
Critici stellen dat de autolobby juist veel gedaan heeft gekregen bij het van tafel krijgen van de strengste uitstootnormen, waarbij ze verwijzen naar de normen voor benzineauto's die hetzelfde zijn gebleven. Maar volgens de ACEA focussen de nieuwe regels vooral op extreem rijgedrag dat normaal gesproken amper voorkomt. Daarnaast zouden de nieuwe regels vooral lastig zijn voor fabrikanten van vrachtwagens. "Dit raakt onze overstap naar auto's met nul uitstoot. Het is niet goed voor het klimaat, niet goed voor de gezondheid en niet goed voor de industrie", zegt Martin Lundt, topman van truckfabrikant Volvo en voorzitter van de afdeling voor bedrijfswagens van de ACEA.