De nieuwe Europese vervuilingsnormen voor nieuwe auto's en vrachtwagens gaan ook elektrische voertuigen raken. Ze zijn niet meer alleen gericht op uitlaatgassen. Er komen ook limieten voor de deeltjes die remmen en banden verspreiden, als het aan de Europese Commissie ligt.
De regels voor nieuwe brandstofauto's worden niet veel strenger dan ze al zijn. De auto-industrie heeft de strikte nieuwe normen waaraan de commissie aanvankelijk werkte van tafel gekregen. Fabrikanten moeten immers ook al veel geld steken in de overstap op elektrische auto's, gaf het dagelijks bestuur van de EU toe. Wel moeten dieselauto's aan dezelfde eisen gaan voldoen als benzineauto's, stelt de commissie voor, waar diesels tot dusver wat meer mochten uitstoten. Ook vrachtauto's en bussen krijgen minder ruimte.
De nieuwe zogeheten Euro 7-normen zouden verder voortaan ook moeten gelden als het bijvoorbeeld warmer is. En de commissie wil auto's er in het vervolg dubbel zo lang aan houden. Te controleren met ingebouwde sensoren. Bovendien worden nieuwe auto's afgerekend op hun milieuprestaties bij realistisch, alledaags rijgedrag. Zo'n test is al gauw strenger dan een motorproef in de gunstige omstandigheden van een lab.
De EU-regels waren oorspronkelijk bedoeld om luchtvervuiling tegen te gaan. Vooral de stikstofoxiden uit de uitlaat van benzine- en dieselvoertuigen verpestten de lucht in met name de steden. Luchtvervuiling kost ieder jaar tienduizenden levens.
Nu vanaf 2035 geen nieuwe auto met verbrandingsmotor meer mag worden verkocht, verschuift de aandacht naar het fijnstof en de kleine plasticdeeltjes die loskomen bij het remmen of van de banden. Elektrische auto's hebben met hun zware accu's in dat probleem vaak een groter aandeel dan voertuigen op fossiele brandstof.
Accu's krijgen ook een minimale levensduur, als het aan de commissie ligt. Dat is volgens haar niet alleen prettig voor automobilisten, maar scheelt ook schaarse grondstoffen.
De Euro 7-normen moeten de stikstofuitstoot van auto's en busjes tegen 2035 met 35 procent extra hebben teruggedrongen en die van vrachtauto's en bussen met meer dan de helft. Er is nog wel de goedkeuring van de EU-landen en het Europees Parlement nodig. Als die akkoord gaan, zouden de regels voor auto's en busjes medio 2025 ingaan en die voor zwaardere voertuigen twee jaar later.