Boeing constateert verbeteringen bij leverancier Spirit AeroSystems. De rompen van 737 MAX-toestellen die dat bedrijf levert bevatten momenteel veel minder mankementen dan voorheen. Dat stelt Boeing-bestuurder Elizabeth Lund tijdens een rondleiding voor de pers bij de fabriek van de vliegtuigbouwer in Seattle. Daarmee laat Boeing volgens haar zien hoe de veiligheid en kwaliteit worden verbeterd bij de fabrikant, die sinds januari onder verscherpt toezicht staat.
Boeing moest van de Amerikaanse toezichthouder FAA de veiligheid en kwaliteit van de productie verbeteren nadat een 737 MAX 9 van Alaska Airlines in januari vlak na het opstijgen een deurpaneel verloor. Sinds het incident in januari zijn er meerdere signalen naar buiten gekomen dat het concern het niet zo nauw nam met veiligheidsvoorschriften.
Eind mei kwam Boeing met de verbeterplannen, waaronder een verbetering van het systeem waarmee werknemers veiligheidsmeldingen kunnen doen. Ook verduidelijkt het bedrijf werkinstructies en vereenvoudigt het procedures.
Toeleverancier en voormalig dochterbedrijf Spirit AeroSystems leverde ook de deurpanelen van het toestel van Alaska Airlines. De organisatie die vliegongelukken onderzoekt, de NTSB, ontdekte dat vier bouten ontbraken bij het losgeraakte paneel.