Grote modemerken tekenen vernieuwd Bangladesh-akkoord

26 aug 2021, 13:00 Zakelijk
ca tekent vernieuwd akkoord over veiligheid in bangladesh
ANP
Grote modemerken hebben het nieuwe akkoord voor de veiligheid in kledingfabrieken in Bangladesh ondertekend. De oude overeenkomst zou eind augustus aflopen. Onder andere C&A, H&M en Zeeman hebben hun handtekening gezet onder een verlenging met twee jaar en uitbreiding van het Bangladesh-akkoord uit 2013.
Het akkoord kwam acht jaar geleden tot stand na het instorten van de fabriek Rana Plaza bij hoofdstad Dhaka in Bangladesh. Bij die ramp kwamen meer dan 1100 mensen om het leven. Aan het fabrieksgebouw bleek van alles mis te zijn.
Modemerken spraken daarom af dat er onafhankelijke inspecties van fabrieksgebouwen in Bangladesh zouden komen. Alle inspecties en verbeteringen moeten ook openbaar worden gemaakt. Daarnaast kwamen er trainingen om de positie van arbeiders te versterken. In het nieuwe akkoord staat dat dezelfde afspraken ook in tenminste één ander land moeten gaan gelden. Dat moet ergens in de komende twee jaar gebeuren.
C&A, met 1400 winkels in achttien Europese landen, stelt dat het akkoord voor vooruitgang heeft gezorgd in Bengaalse kledingfabrieken. Naast een betere brand- en bouwveiligheid zorgt het ook voor meer zeggenschap voor fabrieksarbeiders, aldus de modeketen. H&M meldt verheugd te zijn met het nieuwe akkoord. Het Zweedse modeconcern noemt de veiligheid van fabrieken zeer belangrijk.
Toch klonk er in de aanloop naar het vernieuwd Bangladesh-akkoord kritiek op H&M en C&A. Als grote en machtige spelers in de kledingindustrie zetten deze bedrijven zich maar matig in om de afspraken voor de deadline van 31 augustus te verlengen, klaagde actiegroep Schone Kleren Campagne (SKC).
Aan de positieve kant onderscheidde onder andere Zeeman zich volgens SKC. De budgetketen heeft het nieuwe akkoord woensdag ondertekend, laat kwaliteitsmanager Arnoud van Vliet per e-mail weten. Ook WE Fashion, America Today, CoolCat en MS Mode laten weten mee te doen. Primark geeft aan nog bezig te zijn met het beoordelen van de overeenkomst.
Het nieuwe akkoord wordt 1 september van kracht. Dan wordt ook de complete lijst bekend van modemerken die de overeenkomst al hebben ondertekend. Aan het vorige akkoord verbonden zo'n tweehonderd kledingbedrijven zich.