De omzet in de Nederlandse detailhandel is in juni met 0,4 procent gestegen in vergelijking met een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat kwam vooral door hogere prijzen, want het verkoopvolume was 6,3 procent lager.
De winkels in voedings- en genotmiddelen wisten 4,7 procent meer omzet te behalen. Het verkoopvolume was echter 4,7 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de speciaalzaken lag 3,5 procent hoger en de omzet van de supermarkten steeg 4,9 procent.
De omzet van de non-foodsector kromp volgens het CBS met 3 procent, bij een volumedaling van 8 procent. Drogisterijen wisten in juni meer om te zetten dan een jaar geleden. Winkels in consumentenelektronica en witgoed, meubels en woninginrichting, recreatie- en doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren zagen de omzetten dalen. Dat gold ook voor de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in kleding.
De onlineomzet was in juni 6,5 procent lager dan in dezelfde maand een jaar geleden. Webwinkels hebben 7,1 procent minder omgezet. De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, kromp met 5,9 procent. De onlineomzet van winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen lag in juni iets hoger dan een jaar eerder, terwijl de omzet van de overige deelbranches afnam.