Bezorgers van maaltijden en boodschappen hebben tijdens de coronacrisis uitstekende zaken gedaan. Volgens het FoodService Instituut Nederland (FSIN) groeide de totale markt in Nederland voor thuisbezorging vorig jaar met ruim 43 procent en zijn zogenoemde 'deliveryspelers' nu samen goed voor bijna 10 procent van de totale uitgaven aan eten en drinken.
De bezorging van maaltijden groeide naar schatting van het FSIN met 37 procent naar ruim 2,7 miljard euro in 2020. Zonder corona zou de omzetgroei van maaltijdbezorging naar schatting rond de 14 procent zijn geweest. Vorig jaar was maaltijdbezorging goed voor bijna 23 procent van de totaalmarkt voor buitenshuis eten en drinken.
De boodschappenbezorging groeide nog harder. In 2020 nam de bezorging van boodschappen door foodretail (supermarkten en speciaalzaken) toe met naar schatting ruim 49 procent tot bijna 2,7 miljard euro. Dat is ruim 600 miljoen euro meer dan oorspronkelijk ingeschat, waarmee het totaal marktaandeel vanuit foodretail (inclusief wijnbezorging, taart en versboxen) nu op 6,1 procent ligt.
"Corona heeft gefungeerd als aanjager. Delivery was al langer een groeiende trend, maar heeft dit jaar een vlucht genomen", aldus het FSIN. "Mensen die normaal nooit bestellen, hebben noodgedwongen kennisgemaakt met het gemak van thuis warme maaltijden en boodschappen laten bezorgen."