De Europese gasprijs ging maandagochtend omhoog na de kaping van een vrachtschip op de Rode Zee door Houthi-rebellen uit Jemen. Door de kaping werden de zorgen aangewakkerd dat de oorlog tussen Hamas en Israël voor verstoringen van de internationale scheepvaart en brandstofleveringen uit het Midden-Oosten kan leiden.
Op de toonaangevende Amsterdamse gasbeurs steeg de prijs met 5 procent tot meer dan 47 euro per megawattuur. In de voorgaande vier handelsdagen daalde de gasprijs nog. Naast de kaping zorgen ook voorspellingen voor kouder weer voor een prijsopdrijvend effect.
Op de energiemarkt was er kort na de uitbraak van de oorlog tussen Israël en Hamas angst dat bij escalatie van het conflict brandstofleveringen vanuit het Midden-Oosten verstoord konden raken. Zo varen veel tankers met vloeibaar gemaakt aardgas (lng) uit Qatar via de Rode Zee en het Suezkanaal naar Europa. Ook veel olietankers en vrachtschepen maken gebruik van die belangrijke handelsroute.
Mogelijk kunnen rederijen door de kaping uit voorzorg de Rode Zee gaan mijden. Daardoor zouden schepen moeten omvaren rond Afrika, waardoor reistijden veel langer worden en kosten stijgen.
Het vrachtschip dat door de Houthi's is gekaapt was op weg van Turkije naar India. Het gekaapte vaartuig zou het vrachtschip Galaxy Leader zijn, dat wordt gebruikt door een Japans bedrijf. Japan veroordeelde de kaping en heeft landen in de regio om hulp gevraagd.
Het vaartuig is naar verluidt eigendom van het bedrijf Ray Car Carriers op het eiland Man bij het Verenigd Koninkrijk. Dat zou een dochteronderneming zijn van een concern uit het Israëlische Tel Aviv, Ray Shipping.
Een woordvoerder van de rebellengroep meldde eerder zondag dat de Houthi's alle schepen van Israël en Israëlische bedrijven, net als alle andere schepen die onder de Israëlische vlag varen, als doelwit beschouwen. De Houthi's hebben nauwe banden met Iran. Teheran ontkent betrokkenheid bij de kaping.